12. ročník festivalu Struny podzimu přivítal na 7000 diváků

20. listopad 2007, 0:00
12. ročník festivalu Struny podzimu přivítal na 7000 diváků
V duchu festivalového motta „jazz i klasika, tradice i experiment“ bylo během devíti podzimních týdnů od 23. září do 18. listopadu uvedeno na mezinárodním hudebním festivalu Struny podzimu devět koncertních programů. O poslední tóny přehlídky se uplynulou neděli postarala v tuzemské premiéře jazzová houslistka Regina Carter se svým kvintetem. Na festivalu vystoupilo přes sto umělců z deseti zemí a tří kontinentů. Poprvé se českému publiku představila například portugalská fado zpěvačka Ana Moura či výtečný The Orchestra of the Age of Enlightenment, který doprovázel na zahajovacím koncertu festivalu britského tenoristu Iana Bostridge. Devět koncertů z jedenácti bylo vyprodáno, koncerty přilákaly v souhrnu na 7 000 diváků. Pro velký zájem publika byly dva koncerty opakovány. Vystoupení se odehrála v pražském Rudolfinu, ve Stavovském divadle, v prostoru Pražské křižovatky (kostel sv. Anny), v Českém muzeu hudby a ve Švandově divadle. Na přípravě festivalu se podílí 10členný tým lidí. „V tradičních festivalových programových řadách INSPIRACE – CROSSOVER – OSOBNOSTI jsme našemu publiku přinesli hudební zážitky se zahraničními i tuzemskými umělci. Věrni svému festivalovému mottu ´zážitek z objevování´ jsme připravili několik českých debutů, ale také výjimečná hudební setkání českých a zahraničních umělců,“ říká umělecký ředitel festivalu Marek Vrabec. Přímo pro festival vytvořil dirigent Michel Swierczewski společný projekt s Pražskou komorní filharmonií, marockými hudebníky a flamenco zpěvačkou Ginesou Ortega Cortés. Program se nesl v duchu arabsko-andaluské slavnosti, tzv. Nouby. Téměř na den přesně vystoupil po roce na Strunách podzimu charismatický jazzový pianista Brad Mehldau, který se tentokrát představil se svým triem. Festival zavítal po několik večerů i do světa world music: portugalské fado představila Ana Moura, klezmer Bester Qurtet a do uhrančivého světa staroruského liturgického zpěvu zavedl diváky ruský patriarchální sbor Drevněrusskij Raspěv. Silným zážitkem byl společný koncert britské houslistky Chloë Hanslip a Jiřího Bárty. Každoročně je dán prostor i mladým českým umělců. Tentokrát šlo o experimentální skupinu HANDA GOTE research & development. Pro velký zájem posluchačů byly přidány koncerty portugalské zpěvačky Any Moura a staroruského liturgického zpěvu ruský patriarchální sbor Drevněrusskij Raspěv. „Tato důvěra publika ve festivalovou dramaturgii nás nesmírně potěšila. V případě Any Moura o to více, že se jednalo o interpretku v České republice doposud neznámou,“ říká manažerka festivalu Dana Syrová a dodává: „Festivalovému publiku patří náš velký dík za výtečnou atmosféru na všech uvedených koncertech. Velké díky patří samozřejmě našim partnerům, podporujícím institucím a spolupořadatelům festivalu.“ Pro letošní dvanáctý ročník přichystali organizátoři festivalu hned několik novinek. Za podpory finanční a investiční skupiny KKCG, aukčního domu Dorotheum a Galerie Louvre byla zorganizována benefiční aukce pro Konzervatoř Jana Deyla. Podařilo se získat 325.000 Kč, které budou využity na orientační systém v prostorách konzervatoře a střední školy pro zrakově postižené a reprezentaci žáků školy. Další novinkou se stal virtuální e-shop (www.strunypodzimu.cz/e-shop), kde si mou zájemci také po skončení přehlídky zakoupit fotografie festivalových umělců z dílny fotografky Petry Hajské.