ND Talks: O hranicích divadla a jeho forem - Nová scéna Národního divadla

Akce se bude konat ve foyer Nové scény.

ND Talks: O hranicích divadla a jeho forem - Nová scéna Národního divadla
  • Adresa:
    Národní 1393/4
    Praha 1 110 00

Platí pro samotná divadelní představení, způsoby zapojování herců a performerů, užívání těla a "pravých" sociálních vazeb, či zapojování publika, nějaké etické normy? Co je vhodné, možné a nemožné divadelní cestou přivádět na scénu, uskutečňovat, zobrazovat a provádět? Jaké etické problémy sebou nese divadlo imerzivní, divadlo interaktivní, divadlo dokumentární, ve kterých je záměrně bořena jasná hranice mezi fantazií a realitou, herci a jednajícími diváky, společenskými normami a jejich převrácením, představivostí a skutečností? Je třeba tuto oblast ošetřovat, nebo by to bylo zbabělé a normativní? Je pravda, že lidé, kteří na scéně hrají či prezentují sebe sama a své životní situace, jsou přesvědčivější, a pravdivější, než kdyby byly představeny jinými? Je skutečná bolest silnější než symbolická?
Našimi hosty budou herečka a performerka Barbora Šupová, dramaturgyně a divadelní teoretička Kateřina Součková a režisér a programátor Peter Gonda.

Debatu bude moderovat Alice Koubová z Filosofického ústavu AV.

Barbora Šupová - performerka a autorka
Věnuje se dokumentárnímu a interaktivnímu divadlu, třetím rokem se zabývá sociálně angažovaným divadlem s ženami bez domova - CO ČUMIŠ, kde se jako spoluautorka zaměřuje na artikulaci problému ostrakizované skupiny lidí a hledání způsobu jevištní práce s neherci. Spolupracuje s neziskovou organizací Jako doma a azylovými domy, kde se spolkem CO ČUMIŠ pořádají krom představení i mimodivadelní akce jako jsou sbírky menstruačních vložek, vánoční setkání, happeningy, protestní pochody a pod. Dlouhodobě působí jako herečka v uměleckém gangu Depresivní děti touží po penězích a jako dramaturgyně v divadle Venuše ve Švehlovce.

Kateřina Součková se věnuje dramaturgii, rozhlasové tvorbě a divadelní teorii. Zajímá se hlavně na divadelní tvary, které podněcují diváka hledat nové způsoby vnímání. Podílela se tak na konceptuálně performativních projektech Panoráma (Alfred) ve dvoře nebo K Majáku do strany 73 (DISK). Jejím posledním projektem tohoto druhu je audiowalk Nad městem po bývalých nouzových koloniích. Dlouhodobě působí jako dramaturgyně a spoluatorka ve spolku Pomezí, jenž se zaměřuje na různé formy imerzivního divadla.

Peter Gonda je divadelní režisér, kodér a novinář, absolvent KALD
DAMU. Ve své divadelní tvorbě se mimo jiné věnuje nedramatické práci s neherci a dobrovolníky a snaží se hacknout podmínky ‚reprezentace‘ a ‚přítomnosti’ skutečného člověka na jevišti.