Premiéra Shakespearova Krále Leara bez diváků!? - Divadlo F.X. Šaldy v Liberci

1.2.2021 – 28.2.2021, 23:59

Po čtyřech letech (Mnoho povyku pro nic, 2017) nastal nejvyšší čas v DFXŠ opět nastudovat shakespearovskou klasiku a po deseti letech (Romeo a Julie, 2011) je na čase, aby se činoherní soubor utkal s velkou tragédií. 

Premiéra Shakespearova Krále Leara bez diváků!? - Divadlo F.X. Šaldy v Liberci
  • Adresa:
    Zhořelecká 5
    Liberec 460 01

A když v ansámblu působí tak mimořádný herec jako Václav Helšus, je třeba hrát Krále Leara. Jedna z nejslavnějších Shakespearových tragédií se v Divadle F. X. Šaldy objevuje úplně poprvé, a to v režii Jakuba Nvoty, kterého liberečtí už znají z emocionálně silné inscenace Mikve. V pondělí 8. 2. proběhla neveřejná premiéra. Jde již o čtvrtou činoherní premiéru, která se z důvodu protikoronavirových opatření hrála před prázdným hledištěm. Vedení divadla se proto snažilo zaplnit hlediště alespoň symbolicky.

„Diváky jsme vyzvali, aby posílali své fotoportréty,  které jsme vytištěné umístili na divadelní sedadla. Na Fotografie nám lidé posílali od první minuty po zveřejnění výzvy a do premiéry se jich sešlo celkem 140. Herci tak měli možnost hrát alespoň symbolicky před hledištěm plným tváří, i když jen na fotografiích,“ sdělila Michaela Pompová, vedoucí marketingu divadla.

Fotografie mohou i nadále diváci zasílat do divadla prostřednictvím e-mailu, nebo messengeru. Na sedadlech zůstanou připevněné po celou dobu, kdy bude divadlo kvůli vládním opatřením uzavřené. Herce můžou diváci stále podpořit i zakoupením dobrovolného vstupného přes eVstupenku na představení, která ale bohužel neuvidí.

Fenomén s názvem „podcast“ už i v DFXŠ

Herci Michaela Foitová a Martin Stránský rozjíždějí od února ve spolupráci s DFXŠ nový pořad FOITcaST. Formou tzv. podcastingu občerství český éter každý měsíc neformálním povídáním se zajímavým hostem. Jakého hosta si herci do pořadu FOITcaST pozvali, se posluchači dozví až při samotném poslechu. Zajímavých lidí je kolem nás mnoho, proto bude FOITcaST minimálně různobarevný. Vzhledem k Míšině neformální bezprostřednosti a Martinovu osobitému humoru se určitě máme na co těšit.

FOITcaST si můžete poslechnout na těchto kanálech:

Anchor https://anchor.fm/dfxs

Spotify http://bit.ly/FOITcaST

YouTubehttp://bit.ly/FOITcaST_on_YouTube

Web https://www.saldovo-divadlo.cz/divadlo-online

Tanečníci Šaldova divadla  nezahálejí a připravují se na kulturně vyhladovělého diváka.

„Až se zvedne pomyslná a i reálná divadelní opona, bude baletní soubor Divadla F. X. Šaldy připraven. Divadlo je zavřené, ale diváci nezmizeli. Jsou doma a smutní s podobnými starostmi jako umělci. Jediné, co pro naše diváky můžeme v těchto chvílích udělat, je připravit kvalitní taneční inscenace, ze kterých, až bude po všem, mohou načerpat ztracenou energii,“ říká Marika Mikanová, umělecká šéfka souboru.

V loňské sezoně přišlo liberecké divadlo vládním opatřením také o dvě baletní premiéry. Ty se posunuly do dramaturgického plánu pro tento rok. Diváky by měla potěšit 16. dubna premiéra dobrodružného rodinného baletu Mauglí s hudbou významného českého skladatele Aleše Březiny. Taneční příběh o indickém chlapci vychovávaném smečkou vlků v džungli vzniká pod režijním i choreografickým vedením uměleckého šéfa souboru, Mariky Mikanové. Nápaditá adaptace Knihy džunglí již zaměstnává tanečníky a právě v těchto chvílích se seznamují s oblíbenými postavami a učí se je interpretovat.

Další inscenací, která se posunula do časů kultuře nakloněných, je milostné drama známého maďarského dramatika Ference Molnára Liliom. Ve spolupráci s bývalou dlouholetou členkou, mladou japonskou choreografkou Rie Moritou, baletní soubor aktuálně zkouší choreografii na hudbu přední japonské skladatelky Hioko Takai.

,,Inscenační tým posunul premiéru tanečního dramatu na červen 2021, tedy o celý rok. Zda dlouho připravované a složitě časově posunuté inscenace proběhnou, se teprve uvidí. Už teď se ocitáme v situacích, které nelze naplánovat, a to v divadle neznáme. Většina pracovních postupů, tanečních kroků, zkoušek a představení je plánována realizačními týmy do největších detailů. Baletu nezbývá nic jiného, než se současné situaci přizpůsobit, ale nesmíme dopustit, aby kultura jako nezbytná společenská součást života lidí nepřežila“, dodává Marika Mikanová, umělecká šéfka souboru. 

Dramaturgické změny v operním souboru

Ačkoliv se operní soubor vyznačuje produkcí personálně náročných inscenací, podařilo se za cenu časových posunů realizovat většinu plánovaných premiér předešlé sezóny. Ta současná však bohužel rovněž zaznamenala řadu změn: Z původního prosincového termínu byla přeložena premiéra oblíbené operety Čardášová princezna Imre Kálmána, která je nyní v plánu až na závěr roku 2022. Přesunuty rovněž byly dva symfonické koncerty – Filmová hudba na divadelních prknech s dirigentem Janem Kučerou a druhý koncert – Rachmaninovův Klavírní koncert č. 3 spolu s Musorgskiho Obrázky z výstavy dirigenta Martina Doubravského. O jejich termínech se dosud jedná.   

„Věříme, že divadlo je jedním ze základních a nenahraditelných pilířů naší civilizace. Z přirozeného vnímání této skutečnosti nepropadáme skepsi, byť je to těžké, a usilovně pracujeme a doufáme, že plody této práce zas budou jiskřit – vám divákům,“ sdělila na závěr Linda Hejlová Keprtová, umělecká šéfka opery.