Do Divadla v Řeznické se vrací po delší odmlce inscenace Leni

1.3.2020 – 31.3.2020, 23:59

Na náš repertoár se po delší odmlce vrací 24. března úšpěšná inscenace Leni.

Do Divadla v Řeznické se vrací po delší  odmlce inscenace Leni
  • Adresa:
    Řeznická, 662/17,
    Praha 1, 110 00

Překlad Viktor Polesný
Režie a výprava Viktor Polesný
Dramaturgie Yvetta Srbová
Hrají Nela Boudová, Johanna Tesařová,
Ondřej Kavan, Vojtěch Vodochodský

Autorská dvojice Valeria Schulczová a Roman Olekšák získala za tuto divadelní hru významné ocenění. V prestižní dramatické a scénáristické soutěži Beverly Hills Screenplay Contest, jejíž výsledky byly vyhlášeny v únoru 2017, vyhrála soutěžní sekci Stage Plays Competion.

Původní slovenská hra Leni autorské dvojice Valerie Schulczové a Romana Olekšáka je fiktivním setkáním dvou skutečných osobností, legendárního moderátora Johnnyho Carsona, jehož „The Tonight Show Starring Johnny Carson“ patřila třicet let k nejsledovanějším talkshows Ameriky, a kontroverzní Leni Riefenstahl, „dvorní režisérky“ Adolfa Hitlera. Lenina minulost se stává hlavním tématem. Johnny odhaluje Leniny osobní postoje k fašismu a holokaustu. Jaká je odpovědnost umělce za jeho dílo? Jaká je hranice mezi posluhováním ideologii, aktivní spoluúčastí na budování režimu a uměleckou tvorbou? Je možné převzít odpovědnost za dobu, ve které tvoříme? Netypický životopisný příběh jedné z nejlepších filmařek světa, která zazářila díky filmům na objednávku Třetí říše.

Helene Amalie Berta „Leni“ Riefenstahlová byla německá režisérka, fotografka, tanečnice a herečka. Proslula pokrokovým novátorským přístupem k natáčení filmů i k fotografování. Osoba a tvorba Riefenstahlové často vzbuzuje kontroverzní reakce, neboť se přátelila s Hitlerem a prostřednictvím svých filmů a fotografií se podílela na propagaci nacismu. V roce 1933 se v Berlíně osobně setkala se svými obdivovateli - Adolfem Hitlerem a Josefem Goebbelsem. Jejich žádost o zdokumentování
sjezdů NSDAP nejprve odmítla, neboť se nechtěla míchat do politických záležitostí. Hitler a Goebbels nakonec režisérku přesvědčili tvrzením, že chtějí umělecké dílo, a ne politickou reklamu. V létě roku 1933 začala Riefenstahlová natáčet svou norimberskou trilogii. První díl - Vítězství víry - se během války ztratil. Druhý díl trilogie - Triumf vůle - z roku 1934, který dokumentoval 6. sjezd NSDAP, prokázal všestrannou nadanost Riefenstahlové jako režisérky. Podařilo se jí vytvořit nový druh dokumentárního filmu.
Za tento film dostala režisérka roku 1934 „Národní cenu“ a o rok později získal tento film na mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách cenu za nejlepší zahraniční dokumentární film. Byl také oceněn zlatou medailí na světové výstavě v Paříži (1937). Poslední díl - Den svobody: Naše armáda - dokončila roku 1935. Použila v něm dvojité expozice, rozostření a evokativní hudbu. V 60. letech odjela do Afriky, kde fotila domorodce. V 70. letech se začala věnovat potápění v Rudém moři, později také v Karibiku a v Indickém oceánu. Roku 1975 publikovala podmořské fotografie a začala natáčet dokumentární film Impressionen unter Wasser (2002). Kvůli tomuto filmu zfalšovala své dokumenty a „omladila se“ o 20 let. Roli propagátorky nacismu nikdy nepřiznala. Vymlouvala se na svou politickou nevědomost a naivitu. Leni Riefenstahlová zemřela ve spánku 8. září 2003 ve svém domě v Pöckingu v Německu ve věku 101 let. Pohřbena je v Mnichově.

Zdroj: http://www.csfd.cz

Kdo jste ještě neviděli, vřele doporučujeme. Také se na Vás budeme těšit na představeních nové inscenace Falešná nota, a pokud jste ještě nestihli, i na stálicích našeho repertoáru, mezi které patří úspěšné loňské premiéry her Ve smyčce, Scott a Hem a Sejdeme se pod vocasem aneb tak jsme tu žili. Místa si rezervujte včas, hlediště má omezenou kapacitu a bývá rychle vyprodané!