Roztocké obrněné vlaky v Květnovém povstání 1945

„V těžkých dobách“: příběhy roztockých občanů v první polovině 20. století. Přednáškový cyklus, který přiblíží vybrané kapitoly z života obyvatel Roztok a Žalova v dramatické první polovině 20. století. Přeneste se s námi do minulosti a připomeňte si období první republiky, nacistické okupace a mnohé další. Pozvání přijali i historikové z Vojenského historického ústavu a Muzea československých legií.

Cena vstupenky: 30 Kč
Roztocké obrněné vlaky v Květnovém povstání 1945
  • Adresa:
    Zámek 1
    Roztoky u Prahy 252 63

4. září 2024 | Roztocké obrněné vlaky v Květnovém povstání 1945 | přednáší historik Vojenského historického ústavu Mgr. Tomáš Jakl.

Jednou ze tří základen, odkud v době Pražského povstání operovaly povstalecké obrněné vlaky, byla stanice Roztoky u Prahy. Odpoledne 5. května 1945 se povstalci v Roztokách zmocnili dvou protiletadlových vozů, připojených k osobnímu vlaku, který do stanice přijel z Prahy, z nichž sestavili improvizovaný obrněný vlak (IOV) STALIN. Ráno 6. května přijela do Roztok z Kralup nad Vltavou souprava protiletadlových vozů, ukořistěná 5. května ve Slaném. Z vozů této soupravy byly sestaveny IOV SOKOL a IOV ORLÍK II. Všechny tři improvizované obrněné vlaky operovaly na trati mezi Kralupy a Holešovicemi. IOV SOKOL byl zničen při obraně Trojského mostu německým dělostřelectvem z Kobylis 7. května ve stanici Praha-Bubny. Odpoledne 8. května byl IOV STALIN nasazen u Nelahozevsi do likvidace německého IOV od Lovosic. Roztocké obrněné vlaky byly jedním z rozhodujících faktorů úspěšné obrany Holešovic a Letné. Souboj obrněných vlaků u Lovosic je navíc v podmínkách Květnového povstání zcela ojedinělý.