Ferrante club - Studio Hrdinů

26.10.2022, 20:00 – 22:00

Životní rozhodnutí přítelkyň z neapolského cyklu s názvem Geniální přítelkyně, Eleny Greco a Lili Cerullo, se přímo dotýkají osobních zkušeností čtenářů, čtenářek a současně i celé situace žen. Autorka, jejíž totožnost je zahalena tajemstvím, popisuje ambivalenci sociálního povýšení, paradoxy mateřství, násilí na ženách, sexuální iniciaci a výchovu dívek. 

Ferrante club - Studio Hrdinů
  • Adresa:
    Dukelských hrdinů 530/47
    Praha 170 00
choreografie: Tereza Ondrová
dramaturgická spolupráce: Linda Dušková
light design: Eliška Kociánová
photo: Michal Ureš
 
 

Přátelství a aspirace Eleny a Lily, jsou poháněny jejich rivalitou, bojem o naplnění jejich snů nebo snahou vyrovnat se s rodinným původem.
Scénář inscenace tvoří fragmenty z prózy, na které v anketách vytvořených inscenačním týmem poukázali čtenáři a čtenářky Ferrante jako na nejvíce zapamatovatelné a nejbolestnější okamžiky textu. Na základě tohoto průzkumu byl vytvořen společný archiv obrazů z knih Ferrante s cílem ztvárnit jej scénicky a zkoumat jeho relevanci v kontextu současných možností seberealizace žen v České republice a Polsku.

Režisérky projektu navázaly přátelství během studií divadelní režie v Krakově: Magda Jiřička Stojowska více než deset let žije a pracuje v České republice, Iga Gańczarczyk v Polsku. Jejich dospívání je poznamenáno výchovou v katolickém a provincionálním Polsku z doby transformace, dospělost prožívají v odlišných sociálně-kulturních kontextech. Téma emancipace žen je zajímá v průsečíku tří perspektiv: osobních příběhů, sociokulturních podmínek a literárních modelů.

Režisérku Igu Gańczarczyk jsem oslovil ještě za svého působení v divadle MeetFactory na základě jejích režií v Krakově. Z různých, především rodinných, důvodů dochází k realizaci její režie až teď, tedy téměř po deseti letech. Nad autorským projektem Ferrante club se setkala s režisérkou a dramaturgyní Magdou Jiřičkou Stojowskou. Náš původní záměr divadelně zpracovat komplikovaný osud výjimečné polské umělkyně Katarzyny Kobro se v průběhu práce nad tématem doširoka otevřel tématu specifičnosti ženského světa, svérázného ženského přátelství, a to prizmatem české a polské novodobé historie. To vše rámcované dílem italské autorky Eleny Ferrante a především specifickým fenoménem, který kolem tohoto díla vzniká, tedy čtenářské kolektivní potřeby se s tímto dílem konfrontovat. Scénická koláž Ferrante club přes jasný režijní názor klade velký důraz na choreografii, improvizaci a ženský dialog. Přesto věřím, že inscenace nebude srozumitelná jen polovině populace.