Koudelka: De-creazione - Veletržní palác

22.3.2018 – 23.9.2018, 23:59

„Člověk není vševědoucím pánem zeměkoule, který si na ní smí beztrestně dělat, co ho napadne a co se mu právě z nějakých důvodů hodí.“Václav Havel na konferenci Životní prostředí pro Evropu v roce 1991

Soubor fotografií s názvem De-creazione vytvořil fotograf Josef Koudelka pro první prezentaci Svaté stolice na 55. Bienále v Benátkách v roce 2013. Vatikánská muzea nabídla spolupráci kromě Josefa Koudelky také italské umělecké skupině Studio Azzuro a australskému malíři Lawrenci Carrollovi. Oslovení umělci měli ztvárnit tři témata inspirovaná knihou GenesisCreazione, De-creazione a Ri-creazione, přičemž Josef Koudelka si vybral téma, kterému se intenzivně věnuje již tři desetiletí, a které dosud shrnul v patnácti publikovaných knihách zabývajících se zobrazením nevratných zásahů člověka do krajiny.

Jeho soubor De-creazione tvoří sekvence osmnácti fotografií, které se skládají z devíti velkých horizontálních panoramat (91 × 257 cm) a tří vertikálních triptychů (158 × 150 cm). Soubor zachycuje tři hlavní témata, které Josef Koudelka vybral k myšlence destrukce: zásahy času do lidské historie a životního prostředí, zemětřesení i jiné přírodní katastrofy nás ovlivňovaly po staletí; válečné konflikty, zdi a jiné bariéry, které stavíme, se stávají symboly strachu a nenávisti; a nakonec dva protikladné póly – příroda a industriální svět, které jsou v dlouhodobém konfliktu neméně bolestném a zhoubném. Koudelkova angažovanost nás skrze velkoformátové obrazy upozorňuje na nerovnováhu vztahu člověka a jeho prostředí a zároveň odhaluje lidský sklon k nikdy nekončící destrukci. „Stejně tak jako existuje zločin proti lidskosti, existuje i zločin proti krajině. Není důležité, čím je tento zločin obhajován, a jak je nazýván. Lidé se mohou bránit, ale krajina ne,“ říká Josef Koudelka.

K výstavě vychází publikace se všemi prezentovanými fotografiemi. Současně s touto výstavou probíhá retrospektivní výstava Koudelka: Návraty v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze.