EVERYWHEN / Soňa Ferienčíková, Mária Júdová, Alexandra Timpau - Divadlo Alfred ve dvoře

2.4.2019, 16:30 – 17:15

PREMIÉRA! Mezinárodní kolektiv uvádí autorskou hudbu, pohyb a originální 3D animace v intermediální performanci o neustálé rotaci dějin. Everywhen krouží kolem dvojí roviny života – osobní a politické. 

EVERYWHEN / Soňa Ferienčíková, Mária Júdová, Alexandra Timpau - Divadlo Alfred ve dvoře
  • Adresa:
    Františka Křížka 36
    Praha 7 170 00

Staví do ostrého kontrastu obraz láskyplného, jemného a dobrotivého osobního života a realitu společenského zapojení jedince, která může často být zlověstná, nenávistná a pomstychtivá. Jak prezentujeme své politické postoje svým nejbližším?

Žena jako milující matka, která propaguje vraždění a otroctví; milující pár zapojený do propagandy zvrácené ideologie; děti, které jakoby v zápalu hry hajlují. Záběry, na nichž není něco v pořádku. Obrazy běžných rodin, matek a otců se svými dětmi, malých skupin navzájem si blízkých lidí tváří v tvář hrozícímu opakování historie. 

Naše vzpomínky se často vynořují, upravují, přikrášlují nebo dokonce samovolně mažou. Vynecháváním některých událostí a přepisováním historie se ovšem buduje bariéra v komunikaci mezi nastupující generací a staršími lidmi, což je nejpříhodnější základ pro opakování určité části historie. Je vůbec možné zabránit takovému opakování, jestliže je nám určitá ideologie vepsána do těla téměř jako DNA? A jak těžké je být kritickým k vlastnímu světonázoru, zvlášť když je vytvořen vašimi nejbližšími? Intimní situace v děsivě povědomém kontextu. 

Tanec, koncept: Soňa Ferienčíková 
Vizuál, koncept: Mária Júdová 
Hudba, koncept: Alexandra Timpau 
Světla, technická spolupráce: Ints Plavnieks 
Produkce: BOD.Y – Zuzana Hájková 
Podpořili: Z veřejných zdrojů podpořil Fond na podporu umění 
Poděkování: Štúdio 12 Bratislava, Stanica Žilina – Záriečie, Lunchmeat studio, Institut intermédií, Občianske združenie GAFFA, Motus, produkce divadla Alfred ve dvoře

Soňa Ferienčíková je tanečnice, choreografka a zakladatelka produkční skupiny BOD.Y, v současnosti na volné noze. Věnuje se současnému tanci, experimentálnímu divadlu a tanečnímu filmu. Mimo Bratislavu studovala v Praze, Antwerpách, Salzburgu a New Yorku. Spolupracovala s mnoha domácími i zahraničními choreografy v Česku, Maďarsku, Německu, Polsku, Francii, Belgii, Nizozemí, Španělsku, Skotsku, Švýcarsku, Portugalsku, Bulharsku, Řecku, Izraeli, Mexiku a Číně. 

Mária Júdová je výtvarnice, autorka experimentálních, inovativních děl, které vytváří pomocí digitálních technologií. Vystudovala obor Digitální média na Akademii umění v Banské Bystrici. V průběhu studia absolvovala stáž na ERG – École de recherche graphique v Bruselu a v Mezinárodním centru pro umění a nové technologie CIANT v Praze. Následně pokračovala ve studiu na CAS při FAMU v Praze, kde se kromě tanečních filmů věnovala přesahu nových médií a současných choreografických postupů. Její tvorba byla prezentována v košické Tabačke Kulturfabrik, na festivalu Hybaj ho! v pražském Studiu Alta, Cinedans v Amsterdamu, Dutch Electronic Festival v Rotterdamu, Das Tanzfest 2015 v Bazileji, Accès(s) – festival cultures électroniques v Pau a mnohých dalších. V současnosti spolupracuje s platformou Choreographic Coding Lab a aktivně se věnuje tvorbě a reflexi digitální performance. Její nový projekt Dust zkoumající tělesnost ve VR, byl prezentován v londýnském Victoria & Albert Museum a v Pervasive Media Studio v Bristolu. 

Alexandra Timpau se etablovala jako sound artist poté, co vystudovala architekturu a urbanismus v Rumunsku a přestěhovala se do Prahy, kde ji okouzlil zvukový live-coding. Brzy se stala členkou Kolektivu – otevřené mezinárodní umělecké platformy věnující se algoritmickým vizualizacím a elektronické hudbě, v rámci které absolvovala bezpočet vystoupení doma i v zahraničí. Dnes je členkou uskupení Roj, spolu s Martinem Blažíčkem, Kryštofem Peškem a Jáchymem Peškem. S Rojem, ale také sama za sebe, se zabývá spojováním atmosférických zvuků s polyrytmickými schématy. Inspiraci nalézá v náboženských rituálech své rodné země, současné parametrické hudbě i industriálním technu.