Pražský EIGA-SAI vrcholí, od příštího týdne začínají ozvěny v Olomouci, Brně a Opavě

19. březen 2015, 9:23
Pražský EIGA-SAI vrcholí, od příštího týdne začínají ozvěny v Olomouci, Brně a Opavě

Pražská část festivalu japonského filmu a kultury EIGA-SAI 2015 končí v kině Lucerna projekcí oscarového snímku Průvodce (Okuribito, 2008).

V interview těsně před návratem do vlasti hodnotil jeho režisér Takita Yōjirō, hlavní host letošního festivalu, svůj pobyt v Plzni a Praze slovy: „Od šedesátých let pociťovali Japonci silné sympatie k Československu. Z československé historie však většina z nás znala jen Pražské jaro, z osobností pouze Věru Čáslavskou. Unikaly nám souvislosti, nechápali jsme, jak bytostně jsou české dějiny provázány s dějinami evropskými a jak jedinečným kulturně-politickým fenoménem je region zvaný Střední Evropa. Teprve zde, díky všemu, co jsem viděl a vyslechl, mi ty útržky začínají dávat smysl. Pobyt v Čechách byl pro mne neskutečně objevný, odstartoval můj zájem české dějiny a kulturu dále poznávat a toto poznání zúročit i ve své práci.“ Takita odjížděl se sešitem plným poznámek a celým štosem DVD – od českých oscarových snímků až po absolventské práce studentů FAMU.

Před organizátory i diváky pražské části festivalu je poslední den. „Obě projekce, které se dnes uskuteční, pro nás mají zvláštní symbolický význam“, uvádí ředitel festivalu Robin Shōen Heřman a pokračuje: „Snímkem režiséra Ichikawy Kona Barmská harfa (Biruma no Tategoto, 1956) si připomínáme v Japonsku hluboce reflektované 70. výročí konce druhé světové války. Projekci oscarového Průvodce (Okuribito, 2008) jsme se rozhodli zasvětit památce naší kolegyně, japanoložky Káti Kabeláčové, která se významným způsobem zasloužila o obnovu Česko-japonské společnosti, k níž došlo právě před 25 lety.“

Film Barmská harfa vznikal za velmi pohnutých okolností v době, kdy válečné rány byly ještě živé. Měl být na jedné straně hojivým balzámem, na druhé straně měl překonat tabu, které bránilo smíření lidí, jež za války stáli na protilehlých stranách barikády. Symbolický význam má proto i uvedení snímku v rámci festivalových ozvěn v Opavě. Opava byla totiž před sedmdesáti lety městem, které ničivá síla války postihla snad nejhůře z celého Československa.  Pro olomoucké ozvěny byla vybrána kolekce nazvaná Reflexe smrti v japonském filmu a kultuře – diváci se tak mohou těšit např. na geniální satirické snímky Trest smrti oběšením (Kōshikei, režie Ōshima Nagisa, 1968) a Pohřeb (O-sōshiki, režie Itami Jūzō, 1984) či na kultovní thriller Kroužek sebevrahů (Jisatsu sākuru, režie Sono Shion, 2002). Brněnské ozvěny představí pro změnu nejúspěšnější filmy posledních let z produkce studia Shōchiku – např. Deník mé matky (Waga haha no ki, režie Harada Masato, 2012) nebo Život ve mně (Antoki no inochi, režie Zeze Takahisa, 2011).Ani ozvěny festivalu nezapomenou na letošního hlavního hosta, režiséra Takitu Yōjirōa. V Olomouci a Opavě se bude promítat jeho oscarový film Průvodce, brněnské ozvěny uvedou pro změnu jeho nejnovější snímek Šógunův astronom (Tenchi meisatsu, 2012), který při pražské premiéře zaznamenal mimořádný ohlas.

Festivalové ozvěny v regionech

Olomouc: 23. 3. – 1. 4.
Brno: 27. – 29. 3.
Opava: 13. – 14. 4.