Zathura: Vesmírné dobrodružství

26. únor 2006, 0:00
Škodolibě a do značné míry i nepřesně by bylo možné dnešní snímek označit jednoduše: Jumanji 2. Najdeme zde hodně paralel, ale i podstatné odlišnosti. Přesto však platí, že ti, kdož původní Jumanji viděli, budou u filmu jako doma. Hrajete si rádi? Pokud ano, zástupce klasických dětských filmů vás vítá. Námět filmu vychází z literární předlohy slavného autora dětských knih Chrise Van Allsburga (Jumanji, Polární expres). Kromě poutavého příběhu byli filmový tvůrci nadšeni i samotným rozsahem knížky. Jelikož je určena pro dětské čtenáře, obsahuje pouhých 32 stran. To dalo scénáristům skutečně svobodně velký prostor pro uplatnění vlastní kreativity. Hned v úvodu nám režisér Jon Favreau (Vánoční skřítek) naservíruje pohled do jedné obyčejné rodinky. Přesněji řečeno na Tima Robbinse, v roli zaneprázdněného otce, a jeho dva hašteřivé syny. Bratři se, jak už to tak někdy chodí, na první pohled nemají moc v lásce. Otec je, rovněž v dnešní době standardně, značně pracovně vytížený. Chlapci tak často zůstávají sami doma. Jejich hlídání má na starost starší sestra Lise (Kristen Stewart - dcera Jodie Foster z Fincherova Úkrytu). Až sem vcelku nezajímavá sonda do americké domácnosti. A ty mladé diváky skutečně nechytnou. Takže tu musí být ještě něco navíc... Během jedné z dalších bratrských rozepří se šestiletý Danny (Jonah Bobo) ocitne zamčen v temném a strašidelném sklepě. Tam objeví to, co změní běh jeho života (nebo přinejmenším filmu) jednou provždy. Zathuru. Že nevíte, co to je? Zathura je malinko zaprášená, ale na první pohled zábavná společenská hra. Ideální šance zahnat nudu. Danny je nadšen, Walter (Josh Hutcherson)šak o něco méně, zatím. A tak Dany rozehrává svou novou hru sám... Již hned několik úvodních tahů nám prozradí, že Zathura není žádná tuctovka z tržnice. Milujete interaktivitu? Pak chcete i Zathuru. Dannyho figurka se po hracím plánu pohybuje sama. Jakmile vstoupí na políčko meteorického roje, začínají se dít věci. Hra je náhle všudepřítomná. Dům a jeho obyvatelé jsou hrou zcela pohlceni. Řítí se vesmírem a není cesty zpět. Postupně si uvědomují, že pokud nechtějí ve vesmíru zůstat, musí ve hře pokračovat. Každý další krok ve hře přináší další nová vzrušení pro dětská srdce. Stát se může cokoliv. Je zde spousta věcí z chlapeckých snů. Porouchaný hypermoderní robot, prehistoričtí ještěři, nebo je libo uložit sestru do kryogenického spánku? Ano, i to je ve hře možné. Touha po návratu domů je ale silná. Děti se proto s pomocí zachráněného vesmírného trosečníka (Dax Shepard) snaží uniknout nebezpečí, dohrát hru do konce a šťastně se vrátit. Nicméně po zvládnutí všech nástrah je čeká ještě jedna, nejtěžší... Film se na rozdíl od Jumanji vyžívá ve sledování vztahů v jedné generaci. Tam, kde byl dřív kontrast rodiče-děti, nalézáme spory mezi sourozenci. Sledujeme jakýsi poučný vývoj, ve kterém úvodní soupeření a přirozená rivalita přechází ve fázích ohrožení ve stejně nevyhnutelnou spolupráci. Trochu drsné upevňování rodiny, ale funguje. Technicky si film neklade přehnané cíle. Autoři s vědomím nižšího rozpočtu volí velmi citlivě jednotlivé trikové scény. Výsledek tak nijak nesnižuje celkovou kvalitu snímku. Žádné extra efekty ve stylu Jumanji však nečekejte. Lehký sci-fi retro styl, navozující atmosféru starobylé hry, filmu rovněž sluší. Pokud jste hravý typ nebo se vám líbil Jumanji, hurá do kina. Film není žádný zázrak, ale vaše děti zaručeně zabaví. Film má premiéru 9.2.2006 Monika