Gasparo Angiolini: Didone abbadonata Joseph Starzer: La Guirlande Enchantée barokní balet-pantomima v mobilním barokním divadle Florea

8.9.2015, 20:00 – 21:30

Vrcholná událost festivalového cyklu Musica Florea 2015: J. Starzer: La Guirlande Enchantée Nechte se inspirovat barokním baletem s pohádkovou tématikou…

Cena vstupenky: 400 Kč

Dvě pastýřky zabloudí v hlubokém a temném lese. Pojednou se rozbřeskne, jako by se mraky rozptýlily a pastýřky uvidí chýši a skalisko. Dorina, smělejší z nich, ťuká na její dveře, ale nikdo nevychází. U skaliska se však zjeví Čaroděj Dobroděj, ukazuje na čarovnou girlandu, ukrytou ve skále, a vysvětluje její moc: „Síla těchto uzlů, moc těchto květin, splní každé přání, uspokojí každé srdce.“ G. Angiolini: Didone Abbandonata Balet Le Départ d´Enée, ou Didone abandonnée (Aeneův odjezd aneb Opuštěná Didona) měl premiéru na carském dvoře v Petrohradě 29. září 1766 a autorem hudby i choreografie byl Ital Gasparo Angiolini (1731 – 1803). Inspirací mu byla stejnojmenná opera libretisty Pietra Metastasia, jeden z největších operních „hitů“ 18. století.

V čem spočíval úspěch tohoto baletu? Z dobových pramenů vyplývá, že zásluhu na něm měla jak novátorská choreografie, tak hudba i umění tanečníků. Angiolini byl jedním z nejvýznamnějších reformátorů baletu 18. století.
Ústředním pojmem jeho teorie, vyjádřené v několika spisech a předmluvách je „la danza parlante“ – v doslovném překladu „mluvící tanec“. Angiolini chtěl v baletu vyprávět velké příběhy a tragédie slavných autorů, znázorňování historických a mytologických postav bylo podle něj dokonce jedinou nadějí baletu-pantomimy na úspěch a uznání, jelikož alegorické náměty či osudy postav, které nám nejsou známy, nikoho tolik nedojmou.

Při vyprávění těchto velkých příběhů se ovšem musel obejít beze slov, což jej nutilo k přizpůsobení tanečního slovníku a jevištní akce jako takové. Představení se odehraje na scéně nazvané Florea Theatrum, která je inspirována divadelními technologiemi vrcholného baroka. Bohatost rozličných dekorací, historická malířská technika, původní osvětlení založené na součinnosti svíčkových a zrcadlových systémů, to vše autenticky zpřítomňuje poetiku jevištní architektury historických divadel. Vzorem se staly po několik staletí dochované scénické konstrukce a mašinerie v Českém Krumlově, Litomyšli a švédském královském paláci v Drottningholmu.

Učinkují: Musica Florea, Hartig Ensemble, choreografie a režie: Helena Kazárová, dirigent: Marek Štryncl

Událost se koná za každého počasí. Prosíme návštěvníky, aby si s sebou v případě potřeby vzali teplejší oděv, příp. pláštěnky.

Ticketstream