Muzeum Karla Zemana vyhlíží úspěch na britských filmových cenách

9. únor 2023, 11:30
Muzeum Karla Zemana vyhlíží úspěch na britských filmových cenách

V říjnu 2022 Muzeum Karla Zemana představilo premiéru nově restaurované verze filmu Ukradená vzducholoď. Společně s Ukradenou vzducholodí měl v kině Lucerna také světovou premiéru krátký animovaný film Johna Stevensona – Půlnoční hlídka, který je nominovaný na cenu BAFTA. Senzační úspěch tak očekává nejen Muzeum Karla Zemana jako partner filmu, ale také koproducent filmu a spoluautor Muzea Ondřej Beránek.

Muzeum Karla Zemana není jen expozice plná interaktivních prvků, které baví děti i dospělé. Jako instituce zaštiťuje restaurování filmů Karla Zemana a 4. října 2022 uvedlo premiéru nově restaurované verze filmu Ukradená vzducholoď. Muzeum se také podílí na nově vznikajících filmových projektech. Jedním z těchto projektů je krátký animovaný film Půlnoční hlídka (Middle Watch), který se dostal mezi nejlepší tři filmy nominované na vítězství prestižní ceny BAFTA. EE BAFTA Film Awards je prestižní filmové ocenění britské akademie, které je srovnáváno s americkými Oscary. Každoročně je vítěz ceny BAFTA vyhlášen na začátku roku a 19. února 2023 očekává vyhlášení také Půlnoční hlídka (Middle Watch), která je zařazena mezi nejlepší tři nominované filmy.

John Stevenson, režisér filmu Půlnoční hlídka (Middle Watch), obdivuje od dětství dílo Karla Zemana a po návštěvě expozice Muzea Karla Zemana se setkal s jeho spoluautorem a filmovým producentem Ondřejem Beránkem. Tak vzniklo přátelství, které aktuálně sbírá úspěchy na poli animovaného filmu. „John Stevenson přijel v roce 2017 na návštěvu do Muzea Karla Zemana jako obdivovatel jeho díla. Jako spoluautor Muzea Karla Zemana jsem ho provedl a strávili jsme milý večer s ním a jeho ženou. Později jsem Johna ještě pozval na festival Juniorfest a tam jsme se bavili o našich plánech. John mi řekl, že by chtěl po všech studiových filmech udělat komorní krátký animovaný film. Hned jsem mu nabídl spolupráci a spolu s britským producentem Gilesem Healym jsme se domluvili na koprodukci a rozdělení našich kreativních vstupů tak, že britská strana bude zodpovědná za obrazovou složku filmu a my v ČR za kompletní zvukovou složku. Oslovil jsem Clarinet Factory a Soundsquare a představil je Johnovi, který byl jejich prací nadšen. Následně jsem jako producent zafinancoval český vstup a řídil kreativně a organizačně vznik zvukové části filmu až do finálního mixu v Dolby Atmos.“ Vysvětluje Ondřej Beránek, koproducent filmu a spoluautor Muzea Karla Zemana.
Půlnoční hlídka (Middle Watch) měla světovou premiéru 4. října 2022 jako předfilm nově restaurované verze filmu Karla Zemana Ukradená vzducholoď, a společná distribuce bude pokračovat promítáním v kinech, představením na filmových festivalech a přehlídkách. Distributorem je Bontonfilm. Režisér filmu Půlnoční hlídka John Stevenson, slavný britský režisér a filmový umělec známý hlavně pro animovaný film „Kung Fu Panda“ a zábavní televizní seriál „The Muppet Show“, má s Muzeem Karla Zemana úzký vztah a dokonce se v roce 2019 stal kmotrem restaurované verze Cesty do pravěku. Stevenson se netají tím, že Karel Zeman patřil k jeho dvěma největším inspiracím v dětství, a vzpomínal, že jako úplně první, co od něj, shlédl, byly scény právě z Cesty do pravěku.
Také ve Stevensonovu filmu Půlnoční hlídka (Middle Watch) je patrná inspirace tvorbou Karla Zemana.

Vyjádření Johna Stevensona k filmu Půlnoční hlídka (Middle Watch): „Když jsem natáčel svůj krátký film Middle Watch, oslovil jsem svého kamaráda Ondřeje Beránka, aby mi pomohl s hudbou a postprodukcí. Ondřej mě seznámil s Clarinet Factory a Pavlem Rejholcem ze Soundsquare. Neměl jsem tušení, jaká hudba by vystihla správnou náladu pro Middle Watch, ale když jsem slyšel hudbu Clarinet Factory, okamžitě jsem věděl, že je dokonalá. Ve skutečnosti se domnívám, že minimálně 50 % emocionálního dopadu Middle Watch má na svědomí krásná, zvláštní hudba Clarinet Factory. Bez jejich hudby si film nedokážu představit a je mi ctí, že mohu říct, že jsou autory hudby k mému filmu. Pavel Rejholec a jeho úžasný tým ze Soundsquare dotvořili zbytek našeho zvukového světa a vytvořili sugestivní zvukovou krajinu v Dolby Atmos, která rozšířila hranice našeho plátna a ponořila nás do hustě vrstvených atmosférických textur, jež nahradily dialogy. Společnosti Soundsquare a Clarinet Factory byly pro Middle Watch zásadními a nedílnými partnery při vyprávění příběhu. Byla radost s nimi spolupracovat a jejich umělecký přínos hrál významnou roli při realizaci mých aspirací na film.“

Hudbu k filmu složil český multižánrový soubor Clarinet Factory. Clarinet Factory působí téměř 30 let na české hudební scéně a vlastní tvorbou doplňují filmy a divadelní představení. Johna Stevensona oslovila netradiční klarinetová hudba z produkce Clarinet Factory už v Muzeu Karla Zemana. „John navštívil Prahu již před několika lety, kvůli Karlovi Zemanovi, restauraci filmů a Muzeu Karla Zemana. Tam poprvé slyšel naši hudbu, protože je součástí instalace, no a Jakub Fabel a Ondřej Beránek (pozn. aut. Spoluzakladatelé Muzea Karla Zemana) upekli výlet na staré motorové loďce, kterou přitáhli na Vltavu odkudsi z Norska. Pluli jsme a hovořili s Johnem o filmech a hodně o hudbě ve filmu. Druhý den navštívil i naši zkoušku a bylo jasno. Říkal, že má takovou ideu, film o člověku a olihni, kterou nikdo kromě něj nikdy neviděl. Zkuste se vžít do toho pocitu, že jste něco zažili, a víte, že jste jediní, a že vám to nikdo neuvěří. Co prožíváte a co je to vlastně za zprávu? No, a to je hlavní idea, která ovlivnila naši hudbu. Film je krátký, tak musíte na velmi minimalistické bázi vyjádřit mnoho věcí: tajemství, naději, nebezpečí, stres, válku nebo jen moře a vesmír, a proto ta hudba musí býti zvukově i hudebně zároveň nová. Proto John asi nechtěl klasický zvuk orchestru nebo nástrojů, jak je lidi znají, proto zvolil nás - čtyři klarinety a žánrově nevyhraněnou hudbu. John nakonec definoval čtyři plochy ve filmu, a postupně jsme si posílali náměty a motivy. Co schválil, to jsme rozpracovali.
Nakonec probíhaly online diskuse v celém týmu, kdy John byl v USA, filmaři rozeseti mezi Anglií a Prahou, a my tady každý u svého kompu. Použili jsme všechny možné prostředky od vrstvení kontrabasových klarinetů až po elektronické zpracování zvuku. Vše jsme pečlivě zkoušeli, podřizovali vnitřním emocím a snažili se do filmu nevnést nic umělého, vžít se do atmosféry. Vše je nahrané bez velkého střihu, tak aby naše dýchání a zvuky pluly s filmem a do značné míry jsme také improvizovali. V Soundsquare jsme pak využili všech možností Dolby Atmos, takže je vše v pohybu a v prostoru. John vždy říkal, že hudba ponese hlavní emocionální náboj filmu a zásadně ovlivňuje jeho vyznění, zvláště když se moc nemluví. A za tímto cílem jsme šli.“ Dodává k hudební produkci Jindřich Pavliš, jeden z členů Clarinet Factory.
Muzeum Karla Zemana a hlavně jeho spoluautor Ondřej Beránek očekávají úspěch s filmem Půlnoční hlídka (Middle Watch) na vyhlášení cen EE BAFTA Film Awards a těší se, co přinese další spolupráce se světově uznávaným režisérem Johnem Stevensonem. O Muzeu Karla Zemana Muzeum Karla Zemana se za dobu svého desetiletého působení nesmazatelně zapsalo na mapu kulturních institucí v pražské metropoli. Za svůj cíl si klade představit celoživotní dílo světově uznávaného filmového tvůrce Karla Zemana a jeho filmové triky, kterými proslavil českou kinematografii 20. století. Expozice mapuje Zemanovu tvorbu od prvních animací a loutkových filmů ve čtyřicátých letech minulého století až po díla z jeho posledního tvůrčího období. Podstatná část Muzea je pak věnována jeho nejzásadnějším filmům – Cestě do pravěku, Vynálezu zkázy a Baronu Prášilovi. Muzeum je unikátní svým interaktivním a hravým pojetím – nabízí návštěvníkům možnost se zapojit a vyzkoušet si na vlastních fotoaparátech a videokamerách trikové postupy, které Karel Zeman ve svých filmech používal.