Causa Carmen – mimořádný taneční zážitek v Národním divadle

21. květen 2008, 0:00
Causa Carmen – mimořádný taneční zážitek v Národním divadle
Hluboký dojem z výjimečného tanečního divadla slibuje divákům na závěr sezony baletní soubor naší první scény. Večer nazvaný Causa Carmen, který má v Národním divadle premiéry 14. a 15. června 2008, vyvrcholí velmi specifickou a osobitou Carmen. Překvapivě pojaté osudové drama lásky a žárlivosti se odehraje v choreografii jednoho z nejvýraznějších tvůrců 20. století Švéda Matse Eka v nastudování souboru baletu Národního divadla. S dílem světové choreografické špičky Matse Eka se české publikum setká vůbec poprvé. Exkluzivní večer doplní světová premiéra choreografie Santa Says Cut it! z dílny Holanďana Johana Grebena a Izraelce Uriho Ivgiho, vytvořená přímo pro soubor baletu ND. V první části večera budou mít diváci možnost zhlédnout představení Santa Says Cut It! Jedná se o úplně nové dílo, navíc podstatně abstraktnější a ryze autorské. Lze o něm prozradit snad jen to, že filozofie celé věci se týká skupiny lidí či společnosti zařazené a fungující v určitém systému. Systému, jenž vytváří jejich existenci. Někde uvnitř každého z nich klíčí touha stát se sám sebou, dát prostor své individuální potřebě být lidskou bytostí, vymanit se ze systému, a jak název napovídá, „prolomit a zrušit“ ho. Obě díla by se měla podle slov Petra Zusky, šéfa baletu ND, vnitřně propojit, i když se na první pohled jeví jako velmi odlišná. „Nelze říci, že dílo Matse Eka je polopatistickým přepisem Carmen. Nicméně můžeme je označit za příběhový balet, zatímco Santa Says Cut It! je čistě autorskou, velmi abstraktní záležitostí,“ upozorňuje. Všestranný Mats Ek proslul jako choreograf svým průkopnickým pohledem na pohybové vyjádření. Jeho nápaditá díla s vlastními librety nebo nové interpretace klasických příběhů otvírají divákům netušené obzory. Nepostrádají závažnost a psychologickou hloubku, osvěžuje je však svébytný druh humoru, jemné sarkasmy a nečekané parodie. Podle Petra Zusky se můžeme těšit na velkolepou podívanou. V Ekově Carmen tančené na hudbu Rodiona K. Ščedrina nebudou chybět efektní kostýmy, neobvyklá scéna ani vášnivé emoce. Matse Eka zajímaly v mládí různé umělecké žánry. Jakožto syn herce Anderse Eka a choreografky Birgit Cullberg, zakladatelky předního švédského baletního souboru Cullberg Ballet, se věnoval divadelní vědě a teorii tance. V letech 1966 – 1973 vedl ve Stockholmu Královské dramatické divadlo a Loutkové divadlo a podílel se jako producent na dramatických i operních inscenacích. Roku 1972 si doplnil taneční vzdělání, takže začal působit v Cullberg Ballet, jemuž časem i šéfoval. V choreografické práci původně vycházel z tradice Kurta Joose a své slavné matky Birgit. Ženský prvek a sexualita vůbec silně prostupuje jeho dílem, jak o něm bylo napsáno. Mezinárodní úspěch mu přinesla roku 1982 jeho reinterpretace baletu Giselle, jejž přenesl do současnosti. Porušil klasickou baletní formu a zajímavě zkombinoval klasickou techniku a výrazový tanec. V Labutím jezeru z roku 1987 zase šokoval publikum užitím zvířecích pohybů a kolébavou labutí chůzí. Obdivován pro své novátorství je žádaným choreografem po celém světě. I jeho nová pojetí známých pohádkových baletů začínají již patřit ke zlatému fondu choreografie stejně jako zcela nová osobitá díla. Johan Greben tančil od roku 1985 v Nizozemském národním baletu. Účinkoval v inscenacích slavných choreografů: Frederika Ashtona, George Balanchina, Wiliama Forsytha, Marty Graham, Petera Wrighta a mnoha dalších. Za svou první choreografi Later (Později) z roku 1987 byl oceněn a vytvořil řadu děl pro nejrůznější soubory. Od roku 1995 působí jako nezávislý choreograf. Kromě vlastní tvorby se věnuje i pedagogické práci. A přemýšlí o tom, jak „dostat tanec z jeho estetického vakuového balení a předložit myšlenky divákům?“ Proces hledání je blízký také Urimu Ivgimu z Izraele. Proto není divu, že si oba tvůrci tak rozumějí a tvoří společně. Ivgi však nezačínal jen jako tanečník. Tanci se cele věnoval až po svém studiu dramatických umění a sochařství, a sice až od roku 1987. V letech 1990 – 1997 tančil jako člen souboru Kibbutz Contemporary Dance Company například v dílech Matse Eka, Jiřího Kyliána, Ramiho Be'era... Rok 1998 byl přelomový. Ivgi obdržel mezinárodní i izraelská ocenění za tanec i choreografii a přestěhoval se do Holandska, kde se začal soustředit především na choreografickou tvorbu. V tomto období se seznámil s Johanem Grebenem, oba byli nadšeni prací toho druhého a od roku 2002 tvoří nerozlučné tvůrčí duo. Vytvořili choreografie pro soubory ve Španělsku, Švédsku, Maďarsku a Nizozemí. 14. června se tak může české publikum těšit na plnokrevné divadlo jak od velkého tvůrce Matse Eka, tak od progresivní dvojice Greben – Ivgi. CAUSA CARMEN I. premiéra 14. června 2008 v Národním divadle II. premiéra 15. června 2008 v Národním divadle Reprízy: 18. a 24. června 2008