Festival ProArt: Martin Dvořák - František Chaloupka - Omar Rojas Ruiz - ProART: BÁSNÍCI MĚSTA v NoDu
Netradiční multižánrový projekt reaguje na životní jubilea dvou umělců, jejichž život a dílo byly přervány dobou 20. století a jejími okolnostmi. 100. výročí narození - 75. výročí smrti Vítky Kaprálové a 25. výročí smrti Ivana Blatného.
Pocta umlčeným géniům Brna.
Nadžánrový dvoudílný projekt divadla, hudby a tance jako Hommage českým umělcům s tragickým osudem - skladatelce Vítězslavě Kaprálové (1915-1940) a básníkuIvanu Blatnému (1919-1990).
Netradiční multižánrový projekt reaguje na životní jubilea dvou umělců, jejichž život a dílo byly přervány dobou 20. století a jejími okolnostmi. 100. výročí narození - 75. výročí smrti Vítky Kaprálové a 25. výročí smrti Ivana Blatného. Oba pocházeli z Brna z rodin s kulturními kořeny. Brněnská architektonická pýcha - Vila Tugendhat, jež vznikala v dobách jejich dětství a pamatuje obrazně i doslovně vrcholy jejich mladistvých úspěchů, bude dějištěm premiéry projektu v koprodukci ProART a Muzea města Brna.
Projekt si nedává za cíl pouze interpretovat stávající díla obou umělců, ale naopak na ně reagovat a iniciovat dnešní umělce k další tvorbě v již zmíněných uměleckých sférách s odkazem na díla obou autorů - skladatelky a dirigentky Kaprálové a básníka Blatného. V projektu pro 1 herečku, 2 tanečníky, 1 hudebníka a 2 skladatele stanou jako výchozí body tvůrčího procesu klavírní tvorba Kaprálové a Blatného dílo. Přesto jde především o vzájemné vlivy a inspirace žijících umělců na vlastní současnou tvorbu, vycházející z děl Kaprálové a Blatného.
Tvůrčí proces části "Kaprálová" sestává především z výběru hudby samotné skladatelky. V úvahu přichází především komorní skladby pro klavír jako Dubnová preludia, Pět skladeb pro klavír či Sonáta Appassionata. Současný skladatel Omar Rojas Ruiz vytvoří z inspirace těmito díly samotnou skladbu, novou kompozici. Kniha Jiřího Muchy Podivné lásky je zdrojem inspirace k napsání krátkých dramatických epizod ze života Kaprálové v interpretaci herce. Tři aktéři budou reflektovat nejen samotnou hudbu, ale i text. Text bude volně plynout v tichu i přes hudbu. Cílem je prolnout všechny tři inspirační proudy: hudbu - text - pohyb, tanec, výraz interpretů.
Scénický tvar nesleduje životní osud Kaprálové, ale pocity z něj, emoce hudby a její vliv na novou kompozici skladatele Omara Ruize, stejně jako textovou kompozici, autora projektu, choreografa a režiséra Martina Dvořáka, a ve finále dramatickou linii zastupovanou hercem a tvůrčí choreografický potenciál tanečníků. Jde o jakési propojení kruhu odlišných uměleckých disciplín, které na sebe musí vzájemně reagovat a komunikovat.
Druhá část "Blatný" pracuje v první linii s textem - samotných básní Blatného, inspiracemi jeho tvorbou či mluveným slovem jako prostředkem sdílení emocí, pocitů, evokace obrazů.
Pomyslný tvůrčí kruh opět tvoří tři složky - slovo - hudba - pohyb - a jejich vzájemné inspirace. Jak pohyb reaguje na text, jak hudba reaguje na pohyb či text. Tvůrčí proces počítá s improvizacemi pohybu na text a obráceně. Hudební složka bude zastoupena v menší části kompozicemi básníkova bratrance skladatele Pavla Blatného, který shodou náhod již "zhudebnil knihu" Jiřího Muchy Podivné lásky. Jedná se tu o další pojítko mezi dvěma částmi, možná náhodné, ale zcela zjevné. František Chaloupka bude kompozičně pracovat s texty Ivana Blatného. Tanečníci budou pohybově vycházet z textu a až následně zasazovat pohyb do hudby či pouze "vedle ní". Kus o Blatném bude mít několik částí, které nebudou chronologicky popisovat život básníka, ale spíše vytvářet nové umělecké výpovědi k tomuto tématu. Jde o nový inscenační přístup s cílem multižánrovosti a uměleckého dialogu. Snahou je pokusit se aplikovat tvůrčí postupy jednotlivých uměleckých odvětví (divadlo, tanec, hudba, kompozice) do odlišné žánrové sféry. Navzájem poznávat a inspirovat. To je hlavní myšlenka a tvůrčí filozofie ProART a proto si v roce 2015, 10 let od vzniku ProART Company, vybíráme téma s multižánrovým přesahem.
V Kaprálové a Blatném nachází nejen město Brno, ale i celá národní kulturní obec dva geniální umělce, jejichž tvorba stojí neprávem ve stínu jiných "prominentů". Dejme příležitost zaostřit kulturní objektiv právě na tyto dva stínové velikány národní kultury i jinou, než-li jen koncertní či literární formou.
Ve spolupráci s Muzem města Brna a Vilou Tugendhat
Pod záštitou The Kapralová Society
Za finanční podpory statutárního města Brna a Státního fondu kultury
- Autor, choreografie, režie
- Martin Dvořák
- Hudba
- Vítězslava Kaprálová
- Omar Rojas Ruiz
- František Chaloupka
- Pavel Blatný
- Kostýmy
- Jindra Rychlá
- Účinkují
- Irene Bauer
- Kamila Valůšková
- Martin Dvořák
- Kostiantyn Tyshko (klavír)