Ateliérové portréty šlechty - Uměleckoprůmyslové muzeum v Brně

9.12.2016 – 16.4.2017, 23:59

Výstava Ateliérové portréty šlechty, připravená ze sbírek Moravské galerie v Brně, seznámí s portrétní fotografickou tvorbou zachycující představitele šlechty v rakousko-uherské monarchii, včetně panovnické dynastie Habsburků. 

Výstava představí běžnou ateliérovou produkci (vizitky, kabinetky) i reprezentativnější snímky většího formátu, na kterých budou sledovány proměny stylu a techniky portrétní fotografie v období 2. poloviny 19. století – 1. třetiny 20. století.

Prostřednictvím portrétních fotografií arcivévody Ludvíka Viktora (nejmladší bratr císaře Františka Josefa) budou představeny tematické možnosti portrétu na přelomu 60. a 70. let 19. století – v době, kdy fotografický portrét díky využití vizitek prožíval svůj největší rozmach. Kromě reprezentativních podobizen představujících člena jedné z nejvýznamnějších panovnických dynastií v Evropě návštěvník výstavy uvidí, jaké byly tehdejší možnosti hry s vlastní identitou v oblasti portrétu: přestrojování se do různých kostýmů, inscenování živých obrazů nebo rozmanitých scének, používání žertovných motivů jako např. dvojníci, převlek do ženských šatů atd.

Doba „vizitkománie“ přinesla s sebou také novou formu galerie předků: rodinné album. Tento společensko-historický aspekt portrétní fotografie bude doložen na fotografiích z vlastnictví rodiny Merveldtů. Rozsáhlá síť rodinných vztahů Oktavie Merveldtové v období 60. – 80. let 19. století byla zachycena v mnoha albech s fotografiemi příbuzných, zahrnujících všechny tehdy žijící členy vinořské linie Czernínů, kostelecké linie Kinských a s nimi spřízněných Chotků. Náznaková ukázka šlechtického interiéru s fotografiemi poukáže naúzký vztah šlechty k rodinným fotografiím a jejich přítomnosti v každodenním životě a v domácím prostředí.

Nové formální impulsy v portrétní fotografii se objevují počátkem 20. století díky hnutí umělecké fotografie. U ateliérových portrétů se začal používat větší formát než dosud obvyklé vizitky a kabinetky, kladl se větší důraz na zachycení osobitosti portrétované postavy, na vystižení nálady. Na výstavě bude tento aspekt doložen na rodinných fotografiích Medingerů, novošlechtické rodiny, která se na počátku 20. století usadila v severních Čechách. Jejich portréty zachycují tři generace v rozmezí 70. let 19. století až 20. let 20. století. Kromě tradičních kabinetek budou vystaveny fotografie z renomovaných fotoateliérů, reflektujících nové trendy, jako byl např. F. Grainer (Mnichov), Hugo Erfurth (Drážďany) a d’Ora (Vídeň).