Krev v předjížděcím pruhu

16. říjen 2022, 7:06

Kapota motoru černého sporťáku pulsuje nahoru a dolů, jako by pod ní bilo hladové srdce. Může to být pravda? Dr. Marek (Jiří Menzel) sebere odvahu a sáhne dovnitř úzkou štěrbinou v kapotě. Mohlo by to být to poslední, co dělá...

FERAT-7

„Upír z Feratu“ z roku 1981 je dnes jedním z kultovních filmů žánru hororové science fiction. Proč? Jednak proto, že každá scéna a všechny zvláštní efekty byly nafilmovány s mimořádnou láskou – přestože diváky v roce 2022 spíše rozesmějí, než by je vystrašily – a jednak proto, že vůz i po 41 letech vyvolává u diváků neskrývané nadšení. Navzdory tomu, černý upír Ferat – postavený na prototypu ŠKODA 110 SUPER SPORT z roku 1972 – potřebuje jako palivo pro svá vítězství krev.

Skoda-Muzeum_0281

Hvězda v akci: Blond herečka Dagmar Veškrnová, která se má později vdát za prezidenta republiky Václava Havla. Její filmová postava, Mima, zcela propadne prokletí tajemného auta, které jí kousek po kousku doslova vysává, zatímco její šéf a hrdina příběhu, Dr. Marek, se snaží tajemství vozu odhalit.

Filmový vůz měl samozřejmě spoustu mimořádných výbav, o to se postaral designér kostýmů Theodor Pištěk. Pištěk je jedním z velikánů českého filmového světa, v roce 1985 získal Oscara za kostýmy ve filmovém trháku „Amadeus“. Díky Pištěkovi dostal Ferat zadní spoiler – detail, který má filmové auto společný se svým extrémně razantním jubilejním dárkem od ŠKODA Motorsport: Vozem FABIA R5 se speciálním lakováním.

K dárku patřil také start na 43. Rallye Bohemia. A tady dvojce továrních jezdců Jan Kopecký a Pavel Dresler v černém R5 s červeným „F“ na kapotě nahnala konkurenci pořádný strach. Jejich výsledek: 1. místo – díky extrémně bojovnému srdci, ale naštěstí bez ztráty krve.

Čtyři mohutné reflektory charakterizovaly čelní partii upíra Ferat, zde při natáčení začátkem 80. let. Originální název je Upír z Feratu, jméno „Ferat“ je narážka na film Nosferatu (1922) od německého režiséra a expresionisty Friedricha Wilhelma Murnaua.

FabiaFera_1

Zdroj a foto: ©skoda-storyboard.com