Muzeum umění nabízí fascinující malby László Laknera

Provokativní obraz Švadleny poslouchají Hitlerovu řeč, který namaloval na začátku své kariéry László Lakner (*1936), byl v době vrcholící komunistické totality v Maďarsku nepřípustný. Nabádal ke kritickému zamyšlení se nad minulostí, zachytil mechanismy moci, jež diktatury využívají: masovou psychózu, manipulaci, propagandu i hrozivou atmosféru nejasného nebezpečí. Proto byla Laknerova produkce veřejnosti nedostupná. Výše zmíněný obraz skončil v soukromé sbírce v Itálii a autor sám v 70. letech emigroval do Německa.

Muzeum umění nabízí fascinující malby László Laknera
  • Adresa:
    Denisova 824/47
    Olomouc 779 00

Nyní je možné obdivuhodná velkoformátová plátna i další práce tvořící průřez dílem letos 88letého umělce spatřit až do 19. 5. 2024 v Muzeu umění Olomouc.

Většinu z prezentovaných děl představují malby, k vidění jsou také kresby či autorská kniha, ale součástí expozice je také projekční sál s autorovou videoartovou produkcí. „To, co činí Laknera jedinečným, je jeho stylová rozmanitost a popření osobního stylu. V tomto ohledu lze jeho tvorbu přirovnat k té Gerharda Richtera,“ vysvětluje spoluautor výstavy Dávid Fehér.

„Dlouhodobě máme tendenci podceňovat tvorbu autorů ze střední a východní Evropy, ale Lakner patří k hvězdám evropské neoavantgardy,“ upřesňuje kurátorka výstavy Barbora Kundračíková. „Jeho tvorba sahá od figurativní malby přes hyperrealismus a fotorealismus až ke konceptuálním projektům. Paralely lze snadno vidět v díle Milana Knížáka či Jiřího Valocha.“

László Lakner (15. 4. 1936, Budapešť) je jedním z významných aktérů maďarské neoavantgardy, od roku 1974 žije a působí v Berlíně. Zúčastnil se legendárních výstav uskupení Iparterv (1968, 1969), Benátského bienále (1972, 1976 a 1990) i kasellské Documenty (1977). Jeho dílo je značně rozsáhlé, počínaje magickým realismem, inspirovaným Tiborem Csernusem, přes tašismus, rauschenbergovskou combine painting a hyperrealismus, až po abstraktní malbu a její konceptuální pojetí. Důležitým zdrojem inspirace jsou pro něj tištěná média, texty, ilustrace a fotografie v novinách a magazínech. Témata nachází v historii, filozofii, poetice a ve světovém dění obecně.

Více info na: https://muo.cz/vystavy/laszlo-lakner-infinitum/

László Lakner. Infinitum

1) Švadleny poslouchají Hitlerův projev, 1960, olej na plátně, 70 × 100,5 cm. Muzeum výtvarného umění – Maďarská národní galerie, Budapešť (sbírka: Roberto Tosi). 2) Studie Rembrandta, 1966, olej na plátně, 110 × 95 cm. Muzeum výtvarného umění – Maďarská národní galerie, Budapešť. 3) Mikroskopy (Mikroskopy Roberta Kocha), 1960, olej na plátně, 109 × 80 cm. Muzeum výtvarného umění – Maďarská národní galerie. 4) Minulost pokoje (Minulost pokoje v letu), 1961, olej na plátně. Muzeum výtvarného umění – Maďarská národní galerie, Budapest. 5) Isa Pur, 1981-82, akryl, autolak, kombinovaná technika, list, 232 ×316 cm, Muzeum výtvarného umění – Maďarská národní galerie, 6) Lettre imaginaire, 2001, olej na plátně, lazurovací barva, 200 × 140 cm. Muzeum výtvarného umění., 7) Maova bible, 1988, olej, provaz, knižní objekty, 25 × 30 × 10 cm. Muzeum výtvarného umění. 8) Jeden referenční bod: fragment Venuše Mélské, 1971, sítotisk, papír, paper, 320 × 560 mm. Muzeum výtvarného umění – Maďarská národní galerie. 9) SUBA (Kožich), 1970, olej na plátně, 150 × 200 cm. Městská galerie – Kiscell Museum, Budapešť. 10) Poslušně, 1966, olej na plátně (dřevěný základ), aplikace, 78 × 118,5 cm. Muzeum krále Štěpána, Székesfehérvár.