Sto let českého designu z UPM putuje po Japonsku

12. duben 2019, 13:34
Sto let českého designu z UPM putuje po Japonsku

Uměleckoprůmyslové museum v Praze zahájilo v Mindscape Museu v japonském Okazaki rozsáhlou výstavu českého designu 20. století, která v reprezentativním výběru více než dvou stovek exponátů představuje významné artefakty designu i předměty, které se běžně používaly.

Expozice, ve které se setkávají plakáty Alfonse Muchy či nápojové soupravy Ladislava Sutnara s taškou síťovkou a zavařovací sklenicí Omnia, upoutala již v prvních dnech po otevření značnou pozornost veřejnosti i médií.

Zahájení výstavy proběhlo 6. dubna za přítomnosti Evy Takamine, ředitelky Českého centra v Tokiu, a Radima Vondráčka, odborného ředitele Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Kurátorkami výstavy jsou Lucie Vlčková a Mariana Kubištová z UPM. Výstava bude v Okazaki přístupná publiku až do 19. května 2019, poté se přesune do Muzea umění a designu v Toyamě a následně do Tokia a Kjóta. U příležitosti jejího konání v tokijském Setagaya Art Museum na podzim 2019 plánuje uspořádat doplňující výstavu současného českého designu ve své galerii i České centrum Tokio.

Výstava Sto let českého designu, připravená Uměleckoprůmyslovým museem v Praze pro čtyři přední japonská muzea, vůbec poprvé představuje český design japonskému publiku v širokém průřezu celého 20. století. Přehlídka artefaktů českého designu je strhující ukázkou uměleckého, řemeslného a technického vývoje malé země uprostřed Evropy (z perspektivy asijského kontinentu), která nejen v oblasti designu nejednou zazářila a zařadila se mezi významné spolutvůrce západoevropské kultury. Výstava v Japonsku reprezentuje Českou republiku a seznamuje návštěvníky i s obecnou historií země vzhledem ke komplexnímu pojetí vývoje designu.

Výběr exponátů, které mohou proměny designu v Česku nejlépe ukázat, byl obtížný, třebaže klíčová jména výjimečných uměleckých osobností, jejichž věhlas překročil hranice a která ukotvují českou tvorbu v obecném povědomí, jsou jasná a tvoří kostru expozice. „Snažili jsme se zvolit i takové artefakty designu, které s reálným životem korespondují, které skutečně byly používány a s nimž mají generace Čechů vizuální zkušenost. Často jsou to současně předměty, které vzbudily pozornost a nejednou získaly i ocenění v zahraničí na významných přehlídkách,“ říká kurátorka výstavy Lucie Vlčková.

Exponáty z Uměleckoprůmyslového musea v Praze představují exkluzivní a jedinečné kusy, které dokládají i význam muzea coby instituce národního významu, která od svého založení v roce 1885 zastávala úlohu arbitra kvality uměleckořemeslné práce a v mnohém sloužila jako iniciátor rozvoje v oblasti designu. Doplňují je předměty dlouhodobě muzeu zapůjčené ze soukromých sbírek, které ukazují především průnik aktuálních uměleckých trendů do masové průmyslové výroby.