Divadlo v Řeznické chystá premiéru hry Kalifornská mlha o síle umění, Jacksonu Pollockovi a o tom, jak se nenechat životem převálcovat!

18. březen 2015, 15:09
Divadlo v Řeznické chystá premiéru hry Kalifornská mlha o síle umění, Jacksonu Pollockovi a o tom, jak se nenechat životem převálcovat!

Stanete se svědkem bouřlivého i komického souboje, nejen o pravost díla Jacksona Pollocka, mezi zemitou barmankou Maude a suchoprdským expertem na výtvarné umění Lionelem, ale o smysl života vůbec, o odvahu a sílu umět vstát a žít, nepoddat se nepřízním osudu, nenechat se ničím ani spoutat ani převálcovat.

„...Pollock byl Kerouac na plátně: jediní opravdoví lidi, co znám, jsou blázni, blázni do života, ukecaní cvoci, kteří mají být spaseni, ti kteří chtějí mít všechno – a hned!, ti, kteří nikdy nezívají a neříkají věci, co se sluší, ale hoří, hoří, jako báječná rachejtle, co se rozprskne a vystřelí tisíce pavoučích noh proti hvězdám...vnikám do každého obrazu, když ho maluju.“ ...pokládal plátno na zem jako milenku, sehnul se k němu, rozkročil se nad ním, dráždil ho, mumlal k němu jako šílenec, mazlil se s ním, šeptal k němu, dráždil ho, a pak ...do něj vstoupil...žádný štětec se nikdy nedotknul plátna. Štětcem bylo jeho tělo, tvořilo umění ve vzduchu, vychylovalo barvu tak, aby dopadla tam, kam chtěl, slintal ji, prskal, krvácel na plátno, ejakuloval, stříkal na plátno, obrazy jako horečka, umění jako extáze, čirá vášeň...

Zdroj: Stephen Sachs – Kalifornská mlha, překlad Pavel Dominik

Kalifornská mlha

datum premiéry         čtvrtek 26. března 2015
čas                 začátek v 19,30hodin
kde                 Divadlo v Řeznické, Řeznická 17, Praha 1
překlad             Pavel Dominik
režijní supervize a dramaturgie         Yvetta Srbová
režie a výprava         Vilma Cibulková
hudba             Filip Kottek
 hrají             Vilma Cibulková, Lubor Šplíchal

Paul Jackson Pollock

(1912, Wyoming –1956, New York)

Paul Jackson Pollock byl jedním z největších amerických malířů, a rozhodně nejznámějším anglosaským malířem 20. století. Jackson se narodil do neklidných rodinných poměrů a často byl nucen měnit bydliště, přičemž jeho otec byl ustavičně nepřítomen a matka trpěla silně autoritativními komplexy.

Jeho dílo spojované s „newyorskou“ uměleckou školou, se vyznačovalo abstraktním expresionismem, který se ve Spojených státech objevil po druhé světové válce. Jako většina amerických abstraktních expresionistů, tíhnul spíše k Jungově než k Freudově interpretaci psychoanalytiky. To se stalo klíčovým ve výrazu jeho díla.

Svou činností započal novou uměleckou generaci, která ztělesňovala ducha doby, jeho život je tedy pro pochopení díla klíčovým. Jeho práce byl jakýmsi druhem duševního boje a vyžadovala tedy nadlidskou duševní sílu. Konfrontovat se s prázdným prostorem plátna a pokoušet se na něj promítnou pořádek a smysl je podle něj reprezentativní mezistupeň základní existenciální krize moderního člověka.

V roce 1923 jedenáctiletý Jackson poprvé navštívil indiánskou rezervaci; objevil zde nevšední motivy abstrakce zvané „Primitivní umění“ amerických indiánů. Během léta 1927 vyšly najevo jeho sklony k alkoholismu, umění se pro něj stalo způsobem vybití emocí, malovat mu umožňovalo vyjádřit svůj vnitřní vesmír, osvobodit se od svých úzkostí a hněvu.

V prosinci 1937 absolvoval detoxikační kůru. V té době se nadchl pro primitivní umění. V říjnu 1941 poprvé vystavoval a to v galerii McMillen, shodou okolností ve stejnou dobu jako Lee Krasnerová, která se později stala jeho ženou. Seznámil se také s Peggy Guggenheimovou, která se pohybovala v surrealistických kruzích a vlastnila galerii na Manhattanu. Krasnerová nicméně surrealismus opustila a jelikož se přednedávnem s Pollockem přestěhovala na venkov, překotně se začala vázat na přírodní tvorbu.

Posléze si Pollock osvojil tzv. drip painting mezi roky 1947 až 1951 (žádné zaměření na kompozici, simultáně se míchající rozdílné barvy a jejich plastické střídání, silná energie a barevná bujnost, jedinečný způsob tahů). Rosenberg vytvořil koncept „action painting“, který se poprvé objevil v jeho článku z roku 1952 nazvaného „The American Action Painters“. V tomto článku Rosenberg definuje malbu jako akci. S tímto pojetím umění se Pollock výrazně ztotožnil.

Pollock se vrátil k alkoholismu a zabil se při autonehodě se svou milenkou a její přítelkyní.

Zdroj: http://zivotopis.osobnosti.cz/jackson-pollock.php