Odhalení asambláže Hudební sursum v Kristkově domě

5. listopad 2019, 14:36
Odhalení asambláže Hudební sursum v Kristkově domě

Kristkův dům v Brně je uměleckou raritou i poutním místem. Jedná se o monumentální asambláž sochaře, malíře a performera Lubo Kristka a současně o obydlený dům. V rámci chystané akce budou mít návštěvníci možnost nahlédnout i dovnitř.

 Asambláže provázejí Kristka celým životem. Jeho zvláštností jsou kritické asambláže, které často odhalují skryté patologické směřování či závislosti současné společnosti. Dílo „Na smetišti časů“ (1994) je vytvořeno z kovového šrotu a klavírních klapek, „Odhlučněná estetika luxusna“ (1976) zase z pastí, které dohromady tvoří velkou past s perleťovou růží jako návnadou. „Metastanice zanechaných tónů“ (1975-6), již Kristek vytvořil po jednom z jeho setkání se Salvadorem Dalím (první skicu k asambláži načrtl v olivovém sadu u Dalího domu v Port Lligat), se zabývá relativitou skupenství a hodnot. Zlatá hrouda nad sochařským portrétem Dalího je skupenství pevného. Cestou dolů se mění v břečku a hmota se nápadně podobá exkrementu. 

Také Kristkův dům má do funkčního stroje času zakomponovanou relativitu. Namísto dvanáctky je zde mc2 a Sisyfos visící na minutové ručičce, jenž cestou nahoru brzdí čas, si cestou dolů užívá života s nymfou, která na něj čeká vždy o čtvrt. Dominantu však tvoří obrovské ruce, které v dlaních chrání živý strom – odkaz na náš vztah k přírodě.

Již v roce 1978 byly Kristkovy asambláže k vidění na jeho samostatné výstavě v prestižním Schaezlerpalais v německém Augsburgu. Hlavním motivem plakátu byla právě „Metastanice zanechaných tónů“, která je v současnosti vystavena v rakouském zámku Ruegers v Riegersburgu. 

Své zkušenosti s tvorbou monumentálních děl Kristek uplatnil na mezinárodním poli i ve veřejných zakázkách, například u oltářní malby „Transcendentální kompozice mezi utrpením a nadějí“ (1977) o rozměrech 7 × 10 m v kapli v německém Penzingu či u šestnáctimetrové sochy „Strom vědění“ (1982) v landsberském gymnáziu.

Kristek ovšem mnohé ze svých asambláží pojímá akčně, o čemž se mohli přesvědčit i návštěvníci Kristkova domu vloni při happeningu, v rámci kterého bylo dílo představeno veřejnosti. Některé asambláže u něj dokonce vznikají přímo v akci. „Requiem za mobilní telefony“, dílo poukazující na závislost na moderních technologiích, vznikalo v happeningovém cyklu v Česku (se zahájením ve Znojmě), Rakousku, Německu a Polsku. V Německu happening v roce 2008 zahajoval Kristkovu samostatnou výstavu pod záštitami bavorského a českého ministra kultury (Thomase Goppela a Václava Jehličky), kterou mu k pětašedesátinám uspořádalo Neues Stadtmuseum v Landsbergu. Veřejné prostranství před Neues Stadtmuseum zdobí právě Kristkova čtyřiapůlmetrová socha „Pomník pro pět smyslů“ (1991), která byla v roce 2015 zařazena do publikace o pokladech sbírky tohoto muzea.

V Česku se Kristek proslavil hned po svém návratu z exilu sérií happenigů v Podhradí nad Dyjí, na který byly z Německa vypravovány autobusy. V Podhradí se usadil a jeho Zámeček Lubo zdobí klavír balancující na špičce střechy na jedné noze. Seznam zemí, kde se nacházejí jeho díla a kde uspořádal své happeningy je úctyhodný – Kanada a USA (kde měl v roce 1977 výstavní turné), Německo, Španělsko, Itálie, Rakousko, ČR, Slovensko, Polsko, Turecko, Itálie, …

Dalo by se říci, že v Kristkově domě kulminují autorovy celoživotní vize o spojování zdánlivě nesourodých materiálů a o rozpouštění hranice mezi životem a uměním. V sobotu 9. listopadu budou návštěvníci moci zhlédnout další z jeho monumentálních asambláží nazvanou „Hudební sursum“. Kompozici prostupující několika poschodími tvoří jak reálné, tak surreálné hudební nástroje. Tím posledním se stal dar městské části Brno-sever v rámci nedávného udělení ocenění Osobnost v oblasti kultury. Dar se tak stal navždy součástí uměleckého díla. Finální podobu asambláže odhalí v 16 hodin starosta městské části Martin Maleček. Asambláž si bude možno prohlédnout až do 19 hodin. Vstup je volný.

Zdroje:
Neunzert, H., Das dritte Auge der Ferneverständigung : Třetí oko dálkového dorozumívání, Neues Stadtmuseum 2008
Půtová, B., Kristkova podyjská glyptotéka, VÚKU 2013
Tzschaschel, H., Schätze aus den Städtischen Sammlungen des Neuen Stadtmuseums Landsberg am Lech, Landsberg am Lech 2018 (volně ke stažení na: https://www.freundeskreis-landsberger-museen.de/publikationen/)
Fischer, S. a kol., Lubo Kristek – Zapavučinovaný genius loci, VÚKU 2018
Fischer, S. a kol., Lubo Kristek – Genius Loci Cobwebbed, VÚKU 2019
Výzkumný ústav komunikace v umění, o.p.s., Gorkého 93/51, 602 00 Brno