Upozornění

Přátelé, je to špatné, většina akcí je opět zrušena. Ověřte si raději přímo u pořadatelů jak je to s plánovanými akcemi, některé se budou vysílat v live streamech, jiné jsou posunuty, nebo zcela zrušeny. Bohužel v této situaci nemůžeme ručit za správnost termínů a dostupnosti akcí uvedených na kdykde.cz. Díky za pochopení.

Šéfdirigent České filharmonie Jiří Bělohlávek o koncertních přenosech do kin

18. září 2014, 10:04
Šéfdirigent České filharmonie Jiří Bělohlávek o koncertních přenosech do kin

Rozhovor s Prof. Jiřím Bělohlávkem, mezinárodně uznávaným dirigentem, bývalým šéfem BBC Symphony Orchestra, šéfdirigentem České filharmonie a prezidentem festivalu Pražské jaro.

25. října se bude váš koncert poprvé přenášet živě do kin. Jak vnímáte přítomnost kamer v Rudolfinu a to, že se v kinosálech znásobí publikum?

J.B.: Kamery jsou v Rudolfinu našimi častými společníky při přenosech i záznamech koncertů České filharmonie. Skutečnost, že koncert bude přenášen do kinosálů, je skvělou novinkou.

Kolikrát ve své kariéře jste dirigoval Novosvětskou a co pro vás tato skladba znamená?

J.B.: Novosvětskou symfonii jsem dirigoval nesčetněkrát s našimi i zahraničními orchestry. Přesto mi nikdy nedokáže zevšednět. Je to tak silná hudba, že každé provedení je pro mne čerstvým a strhujícím zážitkem, jako by to bylo poprvé.

Druhým vybraným koncertem bude Rybova Česká mše vánoční. V čem je rozdílné dirigovat čistě orchestrální symfonii od skladby s pěveckými party? Dirigujete raději hudebníky nebo pěvce?

J.B.: Svoji profesní dráhu dělím rovnoměrně mezi symfonické a operní projekty. Skladby s pěveckou i nástrojovou složkou vyžadují od dirigenta schopnost sledovat a přirozeně vést zpěváky a zároveň věnovat detailní pozornost orchestrální struktuře. Spojení lidského hlasu s orchestrem patří k vrcholům hudebního umění a je vždy velmi působivé.

Jsou podle vás přenosy koncertů do kin dobrá cesta, jak zpřístupnit vážnou hudbu širšímu obecenstvu?

J.B.: Zvuku ve vynikajícím koncertním sále se pochopitelně nic nevyrovná. Je-li však přenos kvalitně technicky proveden, považuji ho za vynikající způsob, jak přiblížit zážitek z živého provedení posluchačům na několika místech současně a podpořit tak zájem o klasickou hudbu.

Byl jste sám někdy divákem na přenosech, např. z Metropolitní opery v New Yorku?

J.B.: Jsem pravidelným návštěvníkem přenosů z Metropolitní opery a moc je mám rád. Ale samozřejmě i v operním žánru dám přednost živému poslechu v akustickém prostředí.

Zdroj: www.aerofilms.cz