Laibach: Bachovo „Umění fugy“ stojí na počátku elektronické hudby

12. únor 2009, 0:00
Slovinská kapela Laibach představí v neděli 22. února v pražském Divadle Archa svůj multimediální koncertní projekt „Kunst der Fuge (Umění fugy)“, který je ambientně elektronickým a vizuálním zpracováním stejnojmenného díla barokního skladatele Johanna Sebastiana Bacha. Ivan Novak, jeden ze členů Laibach, tvrdí: „Bachovo dílo stojí na počátku historie elektronické hudby a Bach může být považován za průkopníka techna a elektroniky“ a dodává, že koncert bude „zajímavý jak pro skalní fanoušky kapely, tak i pro všechny, kdo se zajímají jak o elektronickou, ambientní, tak i klasickou či barokní hudbu“. Více o pozadí vzniku projektu, o tom, co mohou návštěvníci očekávat, i o vztahu Laibach k vážné hudbě, v rozhovoru s Ivanem Novakem: Jak jste přišli na nápad zpracovat dílo J. S. Bacha? V roce 2006 nás vyzvali organizátoři Bachfestu v Lipsku, abychom přepracovali cokoliv od tohoto skladatele. Okamžitě jsme se rozhodli pro „Umění fugy“. Je to jeho nejtajuplnější dílo, které je založeno na matematických algoritmech. Jelikož nebylo výslovně určeno pro žádný hudební nástroj, rozhodli jsme se použít počítač a počítačový program jako základní prostředek. Ukázalo se, že Bach může být považován za průkopníka elektronické a techno hudby. Jak jste byli přijati při premiéře na tomto festivalu klasické hudby? Skvěle. Publikum bylo velmi různorodé, bylo tam dokonce několik lidí z vedení Bachova archívu, kteří naše pojetí velmi ocenili. Co mohou návštěvníci koncertu očekávat? Koncert je ambientně elektronickou a vizuální interpretací Bachova díla. Koncert je spíše pro zkušené publikum nebo jde o odpočinkovou záležitost? Koncert je určen pro všechny, kdo se zajímají o hudbu - elektronickou, ambientní, klasickou a barokní - o Bacha a Laibach. Může být koncert zajímavý pro fanoušky klasické hudby? Určitě, jde o interpretaci známého klasického díla, které je milníkem hudební historie. Které rysy Bachovy hudby jsou pro vás nejinspirativnější? Laibach se vždy zajímali o různé druhy hudby, hudební historii a především o vývoj industriální a elektronické hudby. Bachovo „Umění fugy“ stojí na jejím začátku. A co fanoušci Laibach? Nebudou zklamaní, že nejde o normální koncert? Pokud je někdo fanouškem Laibach, pak pochopí, i když třeba zrovna nebude rozumět. Laibach by zklamali, kdyby nezklamali. Na některých fotkách je vidět, že při koncertu hrajete šachy. Čeho je to symbolem? Naše otázka byla: jak posloucháte hudbu, která nebyla určena k poslechu? A jak uvést živě dílo, které nebylo zamýšleno pro koncertování? Poslouchat „Umění fugy“ je jako dívat se na šachy na několika hracích deskách. V jednom okamžiku se toho děje více, než je schopen přijímající mozek zpracovat. Když Bach „Umění fugy“ skládal, využil matematické principy jako například permutace, které mohou být podobné vzorcům při hře šachů. Systém fugy je založen na fraktální geometrii, na studii struktur, ve kterých forma jakéhokoliv malého kousku odráží podobu struktury jako celku. Propojení Bachovy fraktální abstraktní hudební skladby s šachem poskytuje základní bod, na kterém hráči šachu mohou stavět komplexní strukturu her. Proto, abychom mohli „Umění fugy“ uvést na pódiu, rozhodli jsme se využít „Šach pro čtyři hráče“ – hru, kterou jsme vynalezli v roce 1980. Je to brilantní matematická hra, která zahrnuje politické i sociální vědy, ale i hodně abstraktního hudebního myšlení. Ve vztahu k Bachovi jsme tuto hru hráli pouze na premiéře projektu v Lipsku v roce 2006. Plánujete přepracovat jiné Bachovo dílo nebo jiného klasického skladatele? Ano, v současné době pracujeme na Wagnerovi, ale máme v plánu i další skladatele. Jací další klasičtí skladatelé jsou pro vás inspirativní? Co často posloucháte? Klasickou hudbu posloucháme hodně. Je to vždy inspirativní. „Umění fugy“ (název není skladatelův původní) je cyklus čtrnácti fug a čtyř kánonů, které J. S. Bach napsal mezi lety 1723 a 1750, kdy žil a tvořil v Lipsku. Jde o jedno z jeho nejtajemnějších děl, které se stalo i díky nejasnému původnímu určení předmětem mnoha různých interpretací a dohadů. Většina hudebního materiálu laibachovského projektu vznikla v roce 2006 a měla premiéru v témže roce na Bachfestu v Lipsku. V květnu 2008 vyšlo stejnojmenné album. Vstupenky jsou k dostání v pokladně Divadla Archa a síti Ticketpro. Koncert uvádí Charm Music ve spolupráci s Divadlem Archa. Více info na www.charm-music.cz.