Johnny Kalsi z The Dhol Foundation: rozhovor ke koncertu 16. dubna v Roxy

6. duben 2009, 0:00
Johnny Kalsi z The Dhol Foundation: rozhovor ke koncertu 16. dubna v Roxy
Britská kapela The Dhol Foundation, průkopník tradičního indického nástroje, bubnu dhol, vystoupí 16. dubna 2009 v klubu Roxy. Jejich koncerty jsou proslulé především velkou energií, vždyť dhol patří mezi nejhlasitější nástroje světa. Prý se jimi kdysi zaháněli tygři či cizí armády nebo svolávali obyvatelé na náměstí. U The Dhol Foundation však nezůstává pouze u soustředěného zvuku několika těchto velkých nástrojů, hudebníci k němu míchají i elektronické rytmy a kytary. Kapela patří k předním představitelům londýnského asijského undergroundu, do Roxy přijede včele s frontmanem Johnnym Kalsim, legendárním dholistou, který hrál například s Asian Dub Foundation, Transglobal Underground, Fun-Da-Mental, Afro Celt Sound System, Robertem Plantem či založil formaci The Bollywood Brass Band. The Dhol Foundation během své kariéry vystoupili snad na všech předních světových festivalech včetně prestižního WOMADU. Zajímavostí je, že Kalsi je zároveň zakladatelem školy hry na dhol (pojmenované stejně jako kapela), která má nyní po Velké Británii desítky poboček. V  Roxy půjde o první klubový koncert u nás, do této chvíle formace vystupovala v České republice pouze na festivalech, nejčastěji v Trutnově. Objevitelem bubnu dhol se pro západní kulturu stal v 90. let 20. století právě Johnny Kalsi, Pákistánec narozený v Londýně. Bývá přezdívaný Mr. Dhol a svým debutem „Big Drum: Small World“ z roku 2001 přehodnotil na věky názor na tento tradiční nástroj a jeho uplatnění v současné hudbě. Zde je krátký rozhovor s „Mr Dhol“: Jste šéfem The Dhol Foundation i stejnojmenné školy. Co vás vedlo k jejímu založení? Všechno vzniklo jako nezávislý institut bez jakýchkoliv dozorčích a školních rad, tedy i bez nároků na veřejné fondy, jako záležitost zcela čistě asijských komunit. Rodiče ke mně vodili děti, aby se jim netoulaly po ulicích. A jak přibývalo žáků, zakládaly se nové a nové třídy, později už i rozlišené podle rozdílné úrovně hry. Ozvaly se i normální školy a proto jsem začal chodit učit i sem. Ale protože nejsem vystudovaný pedagog, bylo nutné napsat osnovy a skládat zkoušky. A je to jen otázka hudební výuky nebo i něčeho navíc? Ke hře na dhol se musíte naučit mluvit jeho „řečí“. A proto učíme oboje. Víte, hrát na dhol je velmi těžké. Kvůli jeho hlasitosti. Já například nemůžu hrát doma, s anglickými sousedy to prostě nejde. Mám s nimi skrz to problémy a tak jdu raději do své školy, která sídlí v jednom kostele. Vikář mi dá klíče a můžu hrát v klidu celé hodiny a nikdo mi nic neřekne. Podobnou možnost vlastně poskytuji i dětem, a navíc nic nepodmiňuji, nezáleží mi na tom, jestli jde o indické nebo anglické děti. Myslíte si, že spojení rocku s jinými hudebními kulturami má svou budoucnost? Určitě, opravdu si to myslím. Ty fúze, ty nové směsi mají opět své vzrušující jádro. Vždyť například většina členů The Dhol Foundation pochází z Afriky a přitom jsme Indové. Mísit městský rock s tradiční hudbou a historií to je jako když vezmete shaker a přidáváte do něho ovoce s různými příchutěmi. Vše se kolem nás rozvíjí. Přicházejí nové technologie, mění se lidé i hudba. Vstupenky jsou k dostání v síti Ticketpro a Ticketstream. Koncert uvádí agentura Charm Music. Více info na www.charm-music.cz a www.roxy.cz .