Šifra mistra Leonarda

18. květen 2006, 0:00
Tak jsme se konečně dočkali premiéry filmu Šifra mistra Leonarda. Spisovatel Dan Brown napsal velmi úspěšnou knihu, která u nás vyšla již před pár lety a v nedávné době se opět vrátila pod názvem Da Vinciho kód. Filmové zpracování spolu přináší další aféry a bouřlivé reakce, které se začaly objevovat už při vydání knihy. Je tedy velmi pravděpodobné, že je jen málo těch, kteří nečetli knižní předlohu nebo o filmu neslyšeli alespoň ze sdělovacích prostředků. Jaké reakce bude nejočekávanější film roku vzbuzovat u diváků se dozvíme už velmi brzy. Režie se ujal Ron Howard ve spolupráci s producentem Brianem Grazerem a scénáristou Akiva Goldsmanem. Všichni tři jsou držiteli Oscara a spolupracovali už na filmech Čistá duše nebo Těžká váha. Neméně hvězdný je výčet hereckého obsazení. V hlavních rolích se objeví Tom Hanks, Andrey Tautou, Ian McKellen, Jean Reno, Alfred Molina a Paul Bettami. Známá a atraktivní jsou i místa, kam nás film zavede. Natáčelo se v Paříži, Anglii, Skotsku a na Maltě. Uvidíme mnoho světoznámých památek. Ústřední kulisou se pak stala pařížská galerie Louvre. Hlavní postavou filmu je harvardský profesor Robert Langdon (Tom Hanks), který se objevil se svou přednáškou o významu symbolů v Paříži. Ve svém oboru patří ke světovým špičkám. V té době se však stane v galerii Louvre záhadná vražda. Policisté zde našli tělo správce Sauniera, které je označené symboly. Osloví tak profesora Langdona, který se záhy stane hlavním podezřelým. Velitel tajné policie Bezu Fache (Jean Reno) je o jeho vině přesvědčen, na scéně se však objeví další postava, agentka Sophie Neveuová (Andrey Tautou) z dešifrovacího oddělení. Vzhledem k jistým okolnostem se rozhodne Roberta Langdona osvobodit ze spárů policie a vydává se s ním na útěk. Začnou tak spolu řešit stále se objevující znamení, záhady a šifry, které vedou k „největšímu“ tajemství lidstva. V průběhu řešení záhad se dozvíme mnoho věcí o tajné společnosti Převorství sionské, jehož členové chrání ono obrovské tajemství, které ohrožuje základy křesťanství a znamená tak velikou hrozbu i pro samotný Vatikán. Ten už v minulosti učinil mnoho brutálních opatření, aby byly důkazy ohrožující církev zničeny. Nikdy se to ale nepovedlo, ačkoliv kvůli tomu v průběhu staletí zemřely miliony lidí. Teď se o to pokouší znovu za pomoci radikální skupiny Opus Dei. Její členové jsou hluboce věřící a k jejich víře patří i příjímání bolesti ve formě důtek či ostnatého pásu připnutého na stehně. Pověřeným členem, který se má k onomu důkazu dostat, je albín Silas (Paul Bettany), jenž za svou víru vděčí biskupovi Aringarosovi (Alfred Molina). Film je skutečně nabitý mnoha informacemi, které na diváka chrlí velikou rychlostí. Je to asi největší slabina, neboť lidem nedává možnost prožívat emoce. Hlavní hrdinové vyřeší jednu tajenku, ale než si vychutnáte radost z jejich úspěchu a než oceníte tu zapeklitou šifru, hned se objevuje další znamení, které si žádá opět vysvětlení. Děj nás nechá „nadechnout“ až v době, kdy se objeví Sir Leigh Teabing, který vnese do prozatím suchého a uspěchaného filmu trochu humoru. Je to ale jediné a nedostačující zpestření hodně chladného příběhu. Naopak velice citlivou práci zde představuje kamera a hudba Hanse Zimmera. Velice výrazně se to projeví především v závěrečné scéně, která je skutečně ohromující a velmi silná, ačkoliv samotné sdělení není až tak překvapivé. Autoři na jednu stranu kopírují knihu s velikou přesností, což v divákovi, který zná knižní předlohu, dává pevnou půdu pod nohama. O to víc jsou ale citelné rozdíly, které ve filmu také nastanou. Pro čtenáře to pak může znamenat lehké odvedení pozornosti, když se začne soustředit na srovnávání filmu a knihy. Skoro bych tak řekl, že ty, co Šifru mistra Leonarda (případně Da Vinciho kód) nečetli, budou mít v tomto směru malou výhodu. Co říci závěrem? Film si dopředu dobře pojistil komerční úspěch ať už hvězdným obsazením, které prostě nemůže selhat, výběrem diskutované a úspěšné knihy mystifikátora Dana Browna, nebo aférami s křesťanskou církví, s kterými dle mého názoru také počítali. Jde tak do předem vyhrané bitvy o diváky. Spíše než samotný film si zaslouží obdiv propagace, bez které bych si na Šifru mistra Leonarda v konkurenci ostatních filmů prostě nevsadil. I přesto nechci nikoho od filmu odrazovat, je to jen určité varování, abyste od tohoto díla neočekávali nic výjimečného. Film má premiéru 18.5. Daniel