Nebohá paní Pomsta

3. srpen 2006, 0:00
Nebohá paní Pomsta je dalším skvělým filmem, který se k nám dostal až z daleké Jižní Koreje. Jeho režisérem je Park Chan-wook, který spolu s Kim Ki-dukem patří k předním zástupcům nejenom korejského, ale také světového autorského filmu.Tento snímek ukončuje Parkovu trilogii, jejíž základním tématem je pomsta. První dva snímky jsou Sympathy for Mr. Vengeance (2002) a Old Boy (2003). Park Chan-wook debutoval v roce 1992 snímkem Moon is the Sun´s Dream, ale do širšího povědomí se dostal až snímkem Saminjo z roku 1997 a své kvality pak potvrdil filmem JSA (2000). Hlavní postavou filmu Nebohá paní Pomsta je Lee Geum, která se v 19 letech dostala do vězení za vraždu pětiletého chlapce. Společnost byla jejím činem silně pobouřena a žádala vysoký trest. Mladá dívka se za mediálního zájmu dostala na 13 a půl let do vězení, ve kterém se setkala s různými ženami a s určitou hierarchií, která zde panovala. V mnoha odbočkách od hlavní linie děje se seznámíme s minulostí jednotlivých spoluvězenkyň. Určitou kapitánkou cely je žena odsouzená za vraždu svého manžela a jeho milenky, které si pak ugrilovala a snědla. Ve vězení pak terorizuje ostatní a sexuálně zneužívá, což vyvrcholí činem Lee Geum, která ji zabije. Ve věznici se však tyto incidenty příliš neřeší a naopak jí to přinese oblibu u ostatních, kterou využije po propuštění na svobodu. Skutečnost je totiž taková, že Lee Geum onoho chlapce nezabila. Pomáhala svému komplici při jeho únosu a za chladnokrevnou vraždou stál právě on. Když se ale blížilo jejich odhalení, unesl muž její dceru a pod pohrůžkou jejího zabití se Lee Geum přiznala k vraždě, kterou nespáchala. Za více než třináct let ve vězení plánovala pomstu, kterou následně po propuštění také zrealizuje. Vše ale nabere mnohem větších rozměrů, když zjistí, že pětiletý chlapec, za jehož vraždu byla ve vězení, není jedinou obětí krutého vraha. Park Chan-wook ve svém filmu skvěle pracuje s délkou záběrů. Rychlý střih odpovídající napjatému ději je následován dlouhými záběry, které radikálně mění rytmus a film prakticky zastavují. Stejného efektu dosahuje vkládáním odkazů na ženy ve vězení nebo určitými symbolickými scénami. Patří tam například obraz, kde Lee Geum táhne na saních zasněženou krajinou psa s hlavou vraha. Symbolika a detaily jsou pro film hodně důležité. Očišťující sníh nebo vražedná zbraň, která je uměleckým dílem a poukazuje na precizní a téměř obřadný akt promyšlené pomsty, jsou jedním z prvků, které zde můžete vidět. Rovněž po výtvarné stránce je film velice zajímavý. Na jedné straně tu jsou čisté elegantní obrazy z běžného života, pak je tu drsné prostředí věznice a v závěru se dostaneme až na samý okraj reality. Nalezneme se v prostředí, které je velmi neurčité a rovněž díky zajímavému nasvícení hodně působivé. Lidé odění v pláštěnkách vykonávající skoro jakýsi rituál, podtrhují celkový děsivý dojem. Film je plný silných momentů, které účinně útočí na emoce diváka. Scénář je vystavený tak, aby přiměl díváka přemýšlet o tom, jak by se v dané situaci zachoval on. Je to důležitý prvek, který dává filmu smysl a svým způsobem ospravedlňuje i násilí, které je zde výrzazně zastoupeno. Nebohá paní Pomsta je dalším příkadem brilantní korejské kinematografie, která pomocí klasických filmařských postupů dosahuje výjímečných děl s výrazným výtvarnem. Parkův film zahajoval prestižní Asijský filmový festival FILMASIA. Rovněž získal dvě ocenění na Filmovém festivalu v Benátkách v roce 2005, dále cenu za nejlepší režii na Filmovém festivalu v Bankoku (2006). Také ženský výkon byl oceněn na dalších dvou filmových festivalech. Tento film uspokojí i náročné diváky a mohu ho jen doporučit. Slibuje silný emoční zážitek, který vámi na konci určitě otřese. Vkusná klasická hudba, práce s barvou a prostředím dělá z filmu rovněž prvotřídní lyrický snímek. Jsou tu ale i drsné až naturalistické obrazy, jejichž příkladem může být i živočišná sexuální scéna. Zkrátka je to nabitý film, který rozhodně zaujme. Film má premiéru 31.8. Daniel