Klik

19. září 2006, 0:00
Klik – život na dálkové ovládání je film, slibující dobrou zábavu, zajímavý příběh a také slzy dojetí, které se jistě u citlivějších jedinců objeví. Režisér Frank Coraci už má na svém kontě snímky Píseň pro nevěstu, Vodonoš nebo Cesta kolem světa za 80 dní. Začínal jako režisér dokumentárních filmů a jeho režijní debut u hraného snímku (Murdered Innocence) získal významná ocenění na Filmovém festivalu Long Island. Na svém zatím posledním filmu spolupracoval s lidmi, které již z minulosti dobře zná a je vidět, že je to skutečně dobře sehraný tým. Hlavní hrdina Michael Newman je velice zaměstný muž, který pro samou práci nemá čas na svou ženu ani na své dvě děti. Chtěl by svou rodinu nejprve dobře zajistit a pak teprve bude mít možnost se jim plně věnovat. Zdá se, že každou zakázkou se rychle blíží k tomu, aby se stal společníkem svého šéfa. Takové vyhlídky se ale bohužel stále ukazují jako velice vzdálené a Michael to už přestává zvládat. Napětí v rodině se stupňuje a on sám začíná být velice podrážděný. Na každé menší podněty reaguje agresivně a hádky se ženou se také stupňují a stávají se každodenní záležitostí. Vyvrcholí to tak, že už ani není schopen najít správný ovladač na televizi, takže se během noci vydá do nejbližšího a dosud otevřeného obchodu, kde by mohli mít univerzální ovladač. Tam se dostane do záhadného oddělení „Boží zboží“, kde se setká s ještě záhadnějším prodavačem. Dostane se mu tak do ruky ovladač, který je více než univerzální. Michael dokáže ztišit nejen televizi, ale také svého psa nebo tchýni. Dokáže dokonce přetáčet obraz a zrychlit tak čas. Připadá si jako v nějaké reality show a nemůže tomu uvěřit, ale záhadný prodavač mu pomůže vše pochopit. Život Michaela Newmana se stal vlastně jakýmsi filmem. Může přeskakovat kapitoly a prohlížet si i ty, které už jeho životem proběhly. Může se tak vyhnout hádkám, přeskočit všechny období, kdy byl nemocný nebo se bez nějakého dlouhého čekání dostat až ke svému povýšení v práci. Vše má ale i své stinné stránky. Jednotlivé postavy a jejich obsazení jsou skvělou prací režiséra a scénáristů, kterými jsou tandem Steve Koren a Mark O´Keefe. Dokázali vymyslet nejen zajímavý příběh, který se zakládá na neobvyklém dálkovém ovládači, ale především tím vyvolané složité životní situace a vztahy. Možnost vracet se do minulosti hlavního představitele vytvořila prostor pro vtipné momenty. Například takové první lásky se s odstupem času mohou zdát úplně jiné, než jak si je pamatujeme. Adam Sandler, který si zde zahrál hlavní roli, je známý např. z filmů Trestná lavice, Kurs sebeovládání, Opilý láskou... Kromě toho je také scénáristou, producentem, režisérem a hudebníkem. Zde se díky neobyčejnému ovladači velice mění, protože se v čase posune až o téměř 30 let. Značné zásluhy na výsledné kvalitě snímku tak mají i maskéři a výtvarník, který zde vytvářel rovněž futuristické prostory nebo automobily. V roli manželky se představí krásná Kate Beckinsale, která je britskou herečkou známou z rolí ve filmech Underworld, Pearl Harbor, Letec nebo Van Helsing. Christopher Walken si pak zahrál „prodavače“ Mortyho. Je držitelem Oscara, kterého získal v roce 1978 v kategorii Nejlepší herec ve vedlejší roli za film Lovec jelenů. Další role ztvárnil např. ve filmech Chyť mě, když to dokážeš, Annie Hallová, Pulp Fiction, Batman se vrací. Film nabízí vtipné situace, které převažují v jeho první polovině. Je to plejáda perfektně zahraných gagů. Najdou se zde i erotické scény ovšem v podání domácích mazlíčků a plyšové Kačenky. V druhé polovině se ale začnou projevovat smutné následky Michaelova počínání. Film ve vás vyvolá pocity, které má jeho hlavní hrdina. Náhle vidíme, co všechno je opravdu důležité a jak se díky honbě za lepším životem vzdáváme skutečne hodnotných věcí. Když jsem si poprvé přečetl pár slov o tomto filmu, okamžitě jsem ho odsoudil. Hloupý americký film, za který je škoda platit vstupné do kina. Byl to ale velký omyl. Můžete na to jít v jakémkoliv rozpoložení. Není to náročný film, který po vás chce, abyste složitě hledali smysl toho, co se děje na plátně. Zároveň to ale není žádná hloupost a nudná záležitost. Až budete v kině stát před nabídkou filmů, určitě se zastavte nad tímto snímkem. Skvělá hudba a obraz jsou dalším dílkem, které tvoří opravdu hezký celek. Film má premiéru 21.9.