Harry Potter a Ohnivý pohár

2. prosinec 2005, 0:00
Režisér Chris Columbus (Kámen mudrců, Tajemná komnata) to začal, Alfonso Cuarón (Vězeň z Azkabanu) pokračoval a Mike Newell prozatím uzavřel. Díl od dílu temnější a jak je často opakováno i dospělejší. Ostatně stejně jako knižní předlohy, jejich hrdinové a čtenáři. Genialita nebo vypočítavost, umění nebo kýč? Ano, i taková slova nalezneme na adresu autorky knižní předlohy J. K. Rowlingové. Hodnotit a vnucovat další, jinde už jistě stokrát vyslovený, názor na svět Harryho Pottera nemá smysl. Potter je fenomén, který se běžným normám stejně vymyká. Měřítkem nechť zůstane přízeň, kterou autorce přinášejí čtenáři po celém světě. Přízeň, kterou může s lehkou nadsázkou jistě závidět i konkurenční veleúspěšný bestsellerista Dan Brown. Kniha Ohnivý pohár je pravděpodobně nejkvalitnější částí celé série. Stephen King o ní svého času prohlásil, že je lepší, než všechny ostatní díly dohromady. To je dobrý základ i pro film. Jakým způsobem se podaří namačkat 650 stran další knihy do 160 minut na filmovém plátně, řešili fandové v diskuzích už od premiéry předchozího dílu. Film podle knihy není nikdy snadný úkol. Co čtenář, to názor. Steven Kloves, autor všech čtyř scénářů, o tom ví své. Příznivci knihy mohou být i tentokrát nadmíru spokojeni. Žádná podstatná část, byť ve zkrácené podobě, totiž nechybí - mistrovství světa ve famfrpálu, ples, soutěžní úkoly i konečný souboj s Voldemortem. Harry (Daniel Radcliffe) je opět pronásledován nočními můrami. Díky ním jej jizva na hlavě bolí víc než obvykle. Přichází už čtvrtý rok na bradavické škole čar a kouzel a s ním nová dobrodružství a výzvy. Tentokrát je pro Harryho připraven mezinárodní turnaj, ve kterém se má utkat se svými staršími a zkušenějšími kolegy. Čeká ho však také konfrontace s jeho největším nepřítelem, Lordem Voldemortem (Ralph Fiennes). Ten je rozhodnut použít veškeré své síly, aby s Harrym jednou provždy skoncoval. Ve snaze upevnit kontakty mezi největšími čarodějnickými školami Brumbál (Michael Gambon) vyhlašuje, že Bradavice budou hostit turnaj tří šampiónů kouzelnických škol. Vzhledem k nebezpečnosti takového podniku nařizuje Barty Skr (Roger Lloyd Pack), ředitel oboru pro mezinárodní kouzelnickou spolupráci, věkové omezení účastníků - sedmnáct let. To je pro čtrnáctiletého Harryho a jeho přátele lehký škrt přes rozpočet. Losování účastníků však přinese šokující překvapení. Jako prvního losuje pohár kruvalskou famfrpálovou superstar Victora Kruma (Stanislav Ianevsky), po něm krasavici z Krásnohůlek Fleur Delacourovou (Clémence Pósey) a konečně bradavického všeobecně oblíbeného primuse Cedrika Diggoryho (Robert Pattison). Pak se ale stane něco, co nikdo nečekal. Pohár vychrlí ještě jedno jméno: Harry Potter! Je Harry jen podvodník toužící po slávě? Podezření je všudypřítomné. Brumbál si myslí, že ten, kdo Harryho do turnaje tajně přihlásil, se jej úmyslně chystá vystavit vážnému nebezpečí. Proto požádá Alastora „Pošuka“ Moodyho (Brendan Gleeson), výstředního nového učitele obrany proti černé magii, aby na mladého čaroděje dohlédl. Střet s Lordem Voldemortem se však blíží. Voldemort je právě ten, kdo stojí za smrtí Harryho rodičů. O Voldemortovi se ve světě čarodějů šeptá jako o: „Vy víte kdo“. Neboť ten, kdo se za tímto souslovím skrývá, je krutý, nelidský a bez slitování. Harry je jediným člověkem, který kdy přežil prokletí Pánem zla. Tato skutečnost v něm zanechala mnohem hlubší rány na duši, než jizva, která mu občas vytane na čele... Harry Potter a Ohnivý pohár je snad ještě lepší než jeho knižní předloha. A to se tak často nevidí. Strhující akční scény, dospělejší charaktery, vyzrálejší provedení. Ale co vám budu povídat. Příznivci by se spokojili i s daleko skromnějším zpracováním a odpůrci? Zkrátka nejpovedenější Potter je právě v kinech. Přeberte si to podle sebe. Film má premiéru 1.12.2005 Monika