Domino

30. leden 2006, 0:00
Domino je jeden z řady filmů, u kterých se musíme ptát: „Co tím autor myslel?“ Dílo se velebí zvláštním statutem „skoro film“. To nám potvrzují už úvodní slova snímku - „Na základě skutečného příběhu, částečně“. Domino je reálná postava se zamotaným osudem. Byla skutečnou dcerou herce Laurence Harvey a modelky Paulene Stone. Vyrůstala ve světle reflektorů, obklopena světem celebrit v Beverly Hills. Kromě modelingu vystřídala řadu zaměstnání, pracovala v nočním klubu, navrhovala a prodávala trička, získala si respekt prací pro požární sbor. Pak přišel první životní zlom – zhnusená svým okolím se vydala na cestu lovců lidí. A později další, konečný – Domino zemřela na předávkování drogami. Film si na úvod vybral formu vhození diváka doprostřed běžící akce. Po tomto šoku následuje cesta časem zpět a postupné vysvětlování. Filmová Domino (Keira Knightley-Piráti z Karibiku, Král Artuš, Láska nebeská, Pýcha a předsudek)je, podobně jako reálná předloha, nesmlouvavá členka party lovců lidí. Je výborná až do té míry, že se stává její nejlepší součástí. Šéfem party je drsný a potetovaný svalnáč Ed (Mickey Rourke-Sin City - město hříchu, Tenká červená linie). Jeho pravou rukou tvoří do Domino zamilovaný a silně sebevědomý Španěl Choco (Edgar Ramirez). Aby nebyla nuda, rozhodne se televizní producent Mark Heiss (Christopher Walken-Nesvatbovi, Muž v ohni, Chyť mě, když to dokážeš) natočit reality show s lovci lidí. Proto je v průběhu několik hodin sleduje v akci. V tomto momentu se ve filmu pro „odlehčení“ objevují i David (Brian Austin Green) a Steve (Ian Ziering), známé to postavy z oblíbeného seriálu Domininy matky, Beverly Hills 902 10. Tolik k ději. Již po prvních minutách musí být divákům v sále jasno, že o děj v tomhle filmu nepůjde. Je jaksi až na druhé koleji. Zvláštní to úkaz u filmu inspirovaném reálnými událostmi, ale budiž. Scénář Richarda Kellyho (Donnie Darko) se nás přesto po celou délku filmu snaží přesvědčit o tom, že to, na co se koukáme, je uvěřitelná pravda, alespoň částečně. Podařilo se však něco docela jiného. Kromě „velké zábavy“ dokázal vyloudit i nejeden ironický úsměv. Film stále balancuje někde na pomezí akce, dokumentu a reklamního klipu. Divák se jen stěží orientuje. Snímek překvapuje svým osobitým výtvarným podáním. Veškeré dění sledujeme pomocí různých barevných filtrů, kterými tvůrci ani v nejmenším nešetří. Na počátku to může vypadat zajímavě a nově, ale 128 superbarevných minut je už opravdu hodně. Nehledě na to, že se časem efekt stává všedním a tím ztrácí své původní kouzlo. Dojde to až tak daleko, že se přehnaná barevnost stává rozčilujícím až nesnesitelným vjemem. Podobně je na tom i epileptický střih. Záběry jsou velmi rychlé až klipovité. Celek vypadá jako jeden dlouhý trailer. Herecké výkony jsou pro mě zklamáním. Ani dobře zahraná postava Eda nezachrání chybu při volbě hlavní hrdinky. Keira Knightley v roli Domino Harvey je dokonalé šlápnutí vedle. Originální Domino byla nesmlouvavý drsňák, ne růžová tvářička Keiry. Přes veškerou snahu je ta filmová v mých očích neuvěřitelná. Na českého diváka čeká ještě jedno nepříjemné překvapení. Rychlost scén a dialogů prakticky znemožňuje souběžné sledování děje a titulků. Ty jsou navíc ve většině případů nečitelné. Film totiž využívá velké množství světlých míst, ve kterých se bílý text ztrácí. V té rychlosti a zmatku, který Scott navozuje, se vám dokonce může stát, že si některých titulků ani nevšimnete. Kromě toho ještě po plátně tu a tam proletí vysvětlující titulek, který je tak trochu navíc, a ještě více tak zaměstná již tak dost zmatenou hlavu diváka. Celkově na mě film působil jako psychedelický výlet, ze kterého chcete co nejdříve zmizet. Jen těžko jej tak mohu doporučit. Film má premiéru 19.01.2006 Monika