Film Kukuřičný ostrov získal hlavní cenu Křišťálový glóbus na MFF KV

15. červenec 2014, 10:45
Film Kukuřičný ostrov získal hlavní cenu Křišťálový glóbus na MFF KV

Koprodukční film KUKUŘIČNÝ OSTROV gruzínského režiséra George Ovashviliho získal na 49. Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech Velkou cenu Křišťálový glóbus za nejlepší hraný film.

Snímek, který vznikl s českou minoritní účastí, a koprodukovala ho společnost Axman Production, uvede Film Distribution Artcam do české distribuce během letošního podzimu. „I když jde z hlediska distribuce o velmi komplikovaný film, zároveň vyzařuje jakousi vnitřní krásu. Jeho jednoduchá stavba i provedení a důraz na poetičnost filmového média by dohromady s cenou z festivalu měly diváky zaujmout,“ říká ředitel společnosti Přemysl Martinek.

    „Jedná se o ojedinělou mezinárodní koprodukci zemí Gruzie, Německa, Francie, České republiky a Kazachstánu. Na filmu se podílel český štáb, který odjel natáčet do Gruzie a třikrát týdně jsme na přímé lince Tbilisi-Praha vozili natočený 35mm materiál, který se zpracovával v laboratořích na Barrandově. To, že si film vybral Karel Och do hlavní soutěže, pro nás všechny moc znamená, a byli jsme šťastní, že se můžeme všichni v Karlových Varech opět po natáčení potkat – myslím, že naše delegace byla za všech největší! Ale to, že by film vyhrál, nikdo z nás ani ve snu nepředpokládal, a tak štěstí, které teď všichni zažíváme, je absolutně nepopsatelné!“ vyjádřila producentka Karla Stojáková (Axman Production) první dojmy.

O filmu:

Řeka Inguri je přirozenou hranicí dělící Gruzii od Abcházie. Uprostřed jejího toku se po jedné z jarních záplav vytvoří ostrůvek, jako stvořený pro pěstování kukuřice. Alespoň je o tom přesvědčen starý rolník, jehož sluncem ožehlá tvář se podobá krajině, po níž desítky let chodí. Gruzínskému tvůrci, na jehož nový film se netrpělivě čekalo, je stařík tichým společníkem. Mlčenlivě a s až rituálním soustředěním vykonává práci a Ovashvili kolem něj, jeho šestnáctileté vnučky i jejich ostrůvku doslova čaruje kamerou.
I pomocí střihové skladby a téměř bez použití slov komponuje průzračně čisté drama o sepětí člověka a přírody. Uhrančivé obrazy doplňují intenzivní pohledy, v nichž se začne zračit obava v okamžiku, kdy se motorový člun pohraniční stráže přiblíží na dohled ostrůvku. Způsob zachycení všednodenních úkonů i nečetné interakce mezi postavami dodávají psychologickému dramatu svého druhu symbolickou, nadčasovou hodnotu.  (Z programu MFF KV 2014)