Gazda a roba - Švandovo divadlo na Smíchově

Když odejde od rodiny muž, vzbudí to rozruch; když žena, je to skandál. Dva stejné činy, dvě různá hodnocení a dopady. Ideály jsou jedna věc a realita druhá.

Gazda a roba - Švandovo divadlo na Smíchově
  • Adresa:
    Štefánikova 6/57,
    Praha 5, 150 00

Já vaše myšlénky všecky obrátím!

Když odejde od rodiny muž, vzbudí to rozruch. Když odejde od rodiny žena, je to skandál a neomluvitelné. Dva stejné činy, dvě různá hodnocení a společenské dopady. Krajčířce Evě je kvůli chudému původu zapovězena láska s Mánkem. On se za ni nedokáže v pravý čas postavit, a tak se Eva natruc vdá za kožušníka Samka. Ať všichni vidí, že ona Mánka k sobě nelákala. Láska si nedá ale poroučet; Evu a Mánka to k sobě stále táhne, nemohou si pomoci. Trápí se. Tak proč se konečně nevzepřít tomu, „co se má“? Tím spíš, když to uvidí celá ves. Ta ves, která je pozorovala, hodnotila, pomlouvala. A když nepůjde začít znovu zde, začnou jinde… hlavně, že spolu a s požehnáním.

Gabriela Preissová při psaní dramatu Gazdina roba vyšla ze své stejnojmenné novely. Autorce v té době nebylo ještě ani třicet a rozhodně nebyla připravena na poprask, který neidylickým vykreslením venkova vyvolá. Názory Evy a síla, kterou v sobě našla ke svým „odsouzeníhodným“ činům, působily jak rozbuška. Navzdory útokům a výtkám se brzy Gazdina roba stala jedním ze stěžejních dramat české realistické tvorby, respektive české dramatiky vůbec, a patří k nejlepším divadelním hrám, které u nás kdy vznikly.

Gazdinu robu ve vlastní adaptaci pro Švandovo divadlo zinscenuje jedna z nejvýraznějších divadelních režisérek mladé generace Kasha Jandáčková. Do většiny rolí obsadila mladé členy smíchovského souboru. I díky tomu se rozbíjí veškeré předsudky a stereotypní nánosy obvyklé interpretace kanonického textu české dramatiky a neotřelým způsobem atakuje nejen strnulost uvažování o tzv. realistickém dramatu, ale především strnulost společenského úzu, uvažování o rolích muže a ženy ve společnosti, o rodinných vztazích, o zodpovědnosti za svá rozhodnutí navzdory očekávání. Zásadní posun v náhledu na známé drama je reflektován i skrze změnu původního názvu – a to na titul Gazda a roba, v němž už jméno jedné osoby není odvozeno od pojmenování druhé. Jsou tu dvě samostatné bytosti, zcela rovnoprávné, ovšem jen do určité chvíle.

Inscenace Gazda a roba je dalším z klasických titulů, které chce Švandovo divadlo nahlédnout ve výrazné interpretaci těsně spjaté s tématy, které rezonují dnešní společností. A víme dobře, že ani ve čtvrtině 21. století nejsou mnohdy ve „veřejném mínění“ přiznána stejná práva mužům a ženám.

OSOBY A OBSAZENÍ
EVA: Anežka Šťastná
MÁNEK: Mark Kristián Hochman
SAMKO: Jakub Tvrdík
MEŠJANOVKA: Andrea Buršová
ZUZKA: Anna Grundmanová
DANYŠ: Matěj Anděl
MARYŠKA: Barbora Křupková
PRÁVNÍK: Jacob Erftemeijer
BARONKA: Marie Štípková
BARON: Jan Grundman
ANKA A DĚLNICE: Anežka Burdová/Pavla Nevyhoštěná
POLUŠA A DĚLNICE: Katarína Mišejková/Klára Šmídová
JOŽKA, RUBAČ A DĚLNÍK: Mikuláš Matoušek/Lukáš Hořínek

MUZIKANTI
CIMBÁL: Michal Horsák/Jan Mikušek
HOUSLE: Jiří Čihák/Jiří Sládek
BASA: Martin Zpěvák/František Souček 

INSCENAČNÍ TÝM
REŽIE: Kasha Jandáčková
DRAMATURGIE: Martina Kinská
SCÉNA A KOSTÝMY: Ján Tereba
HUDBA: Jakub Kudláč
LIGHT DESIGN: Martin Špetlík
POHYBOVÁ SPOLUPRÁCE: Jaro Viňarský
ASISTENTKA REŽIE: Blanka Popková
INSPICE: Petra Štanclová
PRODUKCE: Tereza Marková

Termíny