Leoš Janáček: Listy důverné - UFFO
LISTY DŮVĚRNÉ: Pořad představí vybrané milostné dopisy Leoše Janáčka Kamile Stösslové a nesmrtelnou hudbu z jeho klavírního díla.
-
Adresa:
Náměstí Republiky 999
Trutnov 54101
- telefon: +420 499 300 999
- e-mail: [email protected]
- web: www.uffo.cz
Terezie Fialová - klavír
Petr Štěpánek - umělecký přednes
Pořadatel: UFFO pod záštitou města Trutnova
Patron koncertu: Ekologický rozvoj a výstavba s.r.o.
úterý 12. 11. ** UFFO ** 19:00 hodin ** vstupné 290 Kč ** předprodej vstupenek od 2. 9.
Program:
L. Janáček
klavírní cyklus V mlhách (výběr)
L. Janáček
klavírní cyklus Po zarostlém chodníčku (výběr)
L. Janáček
Sonáta pro klavír I.X. 1905 „Z ulice“
Leoš Janáček: Listy důvěrné
Příběh skladatele, který na sklonku svého života přepisuje hudební dějiny originálními skladbami plnými unikátních kombinací krásy, smutku, vzdoru a nostalgie.
Pořad s názvem Listy důvěrné představí posluchačům vybrané milostné dopisy Leoše Janáčka Kamile Stösslové a nesmrtelnou hudbu z jeho klavírního díla. Legendu českého herectví Petra Štěpánka jako stárnoucího Leoše Janáčka a klavíristku Terezii Fialovou jako skladatelovu mladistvou múzu Kamilu dělí podobný věkový rozdíl jako hlavní „protagonisty“. Co je však spojuje, je vášeň projevu, cítění fráze a pokora k textu.
Během asi sedmdesátiminutového večera uslyšíte čtení osobní milostné korespondence Leoše Janáčka z doby zhruba půl roku před smrtí a uslyšíte v nich nejen běžné starosti a radosti génia, ale také životní vzplanutí a jeho city ke Kamile. Spojujícím prvkem dopisů je Janáčkova práce na smyčcovém kvartetu Listy důvěrné, který dal název nejen tomuto pořadu, ale zároveň se stal jedním z nejslavnějších a nejhranějších kvartetů na světě. To vše v kombinaci s klavírními skladbami Leoše Janáčka.
Terezie Fialová
Je vyhledávanou komorní partnerkou mnoha předních sólistů. S orchestrem debutovala již jako dvanáctiletá a do svých dvaceti let se věnovala paralelně také hře na housle, a to v mezinárodním měřítku.
Brněnskou konzervatoř vystudovala v oboru klavír i housle. Je absolventka klavírní hry na pražské HAMU (Ivan Klánský) a komorní hry na Hochschule für Musik und Theater Hamburg (Niklas Schmidt). Je laureátkou mezinárodních soutěží v Itálii, Nizozemsku a Rusku. Zúčastnila se mistrovských kurzů pod vedením Menahema Presslera, Ference Radosze, Josepha Kalichsteina, Valentina Erbena, Markuse Tomase, Emanuela Axe ad.
Vystupuje na mezinárodních festivalech v České republice i v zahraničí (Pražské jaro, Dvořákova Praha, Moravský podzim, Janáčkův máj, Smetanova Litomyšl, Lipa Musica, Festival Český Krumlov, Mezinárodní festival Kutná Hora, Sarajevská zima, Konvergencie Bratislava, Bach Before&After Istanbul, Les Flaneries de Musicales Reims, Arte sacro Madrid atd.).
Na festivalu Pražské jaro 2019 provedla ve spolupráci se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK a dirigentem Pietari Inkinenem extrémně náročný Klavírní koncert Petra Ebena, v tom samém roce jako členka Eben tria uvedla v české premiéře Koncert pro klavírní trio a orchestr „L' Isolla della Cita“ oceňovaného dánského autora Benta Sørensena. Eben trio tvoří společně s houslistou Romanem Patočkou a violoncellistou Jiřím Bártou. Soubor je držitelem Ceny Spolku pro komorní hudbu České filharmonie a zvítězil na mezinárodní soutěži komorních souborů ve švýcarském Lausanne. Společně zahráli na významných pódiích, jakými jsou pařížské Auditorium de Louvre, mnichovský Gasteig, hamburská Laeszhalle, v komorní řadě Kennedyho centra ve Washingtonu, v National Hall of Performing Arts v Pekingu či v Oriental Arts Center v Šanghaji.
Terezie se jako jediná česká pianistka zúčastnila prestižní Verbier Festival Academy 2013 ve Švýcarsku a pozvána byla opět i v roce 2017. Úspěch zaznamenala na mezinárodním festivalu komorní hudby v americkém Newportu.
Podílela se na natočení tří CD. Deska věnovaná skladateli Petru Ebenovi získala ocenění „Recording of the Months“ a „IRR Outstanding“ na britském hudebním webu. Premiérovala klavírní kvartet anglického skladatele Edwarda Nesbita a skladbu pro violoncello a klavír „Smutek utek“ Martina Smolky. V komponovaných pořadech hudby a slova spolupracovala s významnými českými hereckými osobnostmi Sašou Rašilovem, Josefem Somrem, Petrem Štěpánkem ad.
V roce 2021 vydala spolu s violoncellistou Jiřím Bártou 2CD kompletních Beethovenových Sonát pro klavír a violoncello, v dubnu 2024 vyšlo CD „Janáček“, na kterém opět spolupracovala s Jiřím Bártou. Vedla mistrovské kurzy na hudebních univerzitách v Ammánu a Betlémě. V současné době studuje doktorandské studium v oboru Interpretace a teorie interpretace na HAMU v Praze.
Petr Štěpánek
Pochází ze slavné divadelní rodiny. V letech 1966–1970 vystudoval činoherní herectví na DAMU. Už v době studia hostoval v Divadle Na zábradlí a v Národním divadle, kam byl po absolutoriu přijat do angažmá. Na scénách Národního divadla se objevoval až do roku 1993.
Od té doby spolupracoval s různými soubory, nejčastěji s Hudebním divadlem Karlín, s Městskými divadly pražskými či s Divadlem Ungelt. Především v Národním divadle si zahrál výrazné role českého i světového repertoáru, celkově má na kontě přes sto rozmanitých rolí (v ND například Kristiána v Cyranovi z Bergeracu, Vilíka v Měsíci nad řekou, Ivolgina v Idiotovi, Alberta Gregora ve Věci Makropulos atd.).
Po odchodu z Národního divadla se začal věnovat i muzikálu (v Karlíně např. jako Karel IV. v Noci na Karlštejně nebo Bialystok v Producentech, v Divadle Broadway císař Rudolf II. v Golemovi). Hlavně v komorním repertoáru se objevuje v MDP (Dobře rozehraná partie, Úsměv Dafné, Hodina před svatbou). S divadlem Studio DVA spolupracoval poprvé na divadelní adaptaci světového bestselleru Misery.
Je hojně využíván ve filmu a v televizi. Poprvé se objevil před kamerou jako šestnáctiletý (Každý mladý muž, 1965). Má za sebou mnoho rolí – i seriálových. Nejznámější jsou jeho pohádkové či jiné romantické postavy (Jiřík z pohádky Zlatovláska nebo rytíř Des Grieux z Manon Lescaut).