Kintsugi - Uměleckoprůmyslové museum

Přednáška Ing. Tomáše Suka z cyklu Umění japonského laku, který UPM pořádá ve spolupráci s Česko-japonskou společností.

Cena vstupenky: 90 Kč
Kintsugi - Uměleckoprůmyslové museum
  • Adresa:
    17. listopadu 2
    Praha 1 110 00

IV. Kintsugi

Kintsugi (金継ぎ)je postup či umění umožňující opravit rozbitou keramiku (a obecně i další materiály) s použitím různých směsí laků (urushi (漆)) ze škumpy lakodárné. Kromě samotné opravy je zde kladen velký důraz na estetickou stránku, čehož je docíleno úpravou povrchu lakovaných spojů zlatým (či stříbrným) práškem. Finální oprava je oproti standardnímu přístupu, kdy je snaha o skrytí vad a oprav, velmi jasně viditelná, ba dokonce zvýrazněná a vyzdvižena použitím drahého kovu. To je velmi typický příklad japonského principu wabi-sabi (侘び寂び), který je důležitý zejména v japonském čajovém obřadu Chanoyu. Princip wabi popisuje krásu v přírodním, jednoduchém a ve své nedokonalosti dokonalém. V tomto případě důležitější princip sabi popisuje krásu ve „starém“, používaném / používáním změněném.Přednáška se věnuje základnímu seznámení s metodou kintsugi z pohledu historie, kultury, umění a také popisuje základní postup prací při jednoduché opravě.

Ing. Tomáš Suk, Ph.D. je v profesním životě pedagogem FSv ČVUT v oboru Geodézie. Japonská tradiční kultura se ale jeho celoživotním koníčkem hraničícím s druhým zaměstnáním stala již v průběhu dospívání. Hlavním předmětem zájmu jsou japonské meče (samurajská kultura) a čajový obřad. Od roku 2012 je členem společnosti pro studium japonského meče (Nihonto Kenkyukai), nyní jeho předsedou. Kromě teoretického zájmu o meče se aktivně věnuje japonskému šermu (držitel 3. danu iaido, a 1. danu Nakagawa ryu battojutsu). Láska k čaji a čajové kultuře ho vedla k pořízení většího množství nejen japonského čajového náčiní, rozená zbrklost a přítomnost dvou malých dětí v domácnosti pak postupně od roku 2019 k pokusům o amatérské restaurování keramiky metodou kintsugi. Věnuje se především tradičnímu hon kintsugi s použitím tradičních materiálů a postupů jen s občasným experimentem s modernějším pojetím shin kintsugi. Je členem představenstva Česko-japonské společnosti a Nihonto Kenkyukai.