Festival 4 + 4 dny v pohybu: The making of Berlin - Divadlo Archa

6.10.2023, 20:00 – 7.10.2023, 21:00

Vlámské skupení BERLIN pracuje dokumentárními metodami na tématech, která se váží ke konkrétním městům nebo místům po celé planetě. 

Tentokrát se látkou jejich projektu The making of Berlin se stalo vyprávění berlínského pamětníka Fridricha Mohra, který byl za druhé světové války dirigentem Berlínských filharmoniků. Jeho neuvěřitelnému příběhu spjatému s uvedením Wagnerova Soumraku bohů v samotném závěru války chybí jedna kapitola. Tu se tvůrci rozhodnou dokončit. Zapojí do realizace Friedrichova „snu“ Vlámský operní a baletní orchestr, rozhlasovou stanici Klara a sami se ponoří do studia dobových reálií. Velkorysý projekt však narazí na nečekané skutečnosti. 

BERLIN založili v roce 2003 současný umělecký ředitel Yves DegryseBart Baele a Caroline Rochlitz. Jejich dokumentární styl pracuje s filmem, videem, divadelními prostředky a také zevrubnými rešeršemi. Sérii městských portrétů nazvanou Holocén, do níž patří i projekt The making of Berlin zahajují představením Jeruzalém, po němž následují Iqaluit, Bonanza, Moskva a Zvizdal. O několik let později BERLIN vytvořil nový cyklus Horror Vacui, jehož prvních pět dílů tvoří Tagfish, Land's End, Perhaps All The Dragons, Remember The Dragons a True Copy. Několik seriálů bylo oceněno. Bonanza získala Total Theatre Award na festivalu v Edinburghu v kategorii "Inovace, experimentování a hra s formou". Land's End a True Copy byly vybrány na vlámský TheaterFestival, zatímco Zvizdal se dostal do výběru nizozemského TheaterFestivalu. The making of Berlin je závěrečným dílem BERLIN's Holocene Cycle (známém také jako městský cyklus).

„Tvůrci uskupení BERLIN vyzbrojeni kamerami, technikou rozhovorů, střihovými tabulkami a herci, zobrazují realitu jako to dělali kdysi malíři: s trochou více barev, živými úhly pohledu a štětcem, který prozrazuje kritický podtón.“

(Portál Knack Focus)

Listy De Standaard a De Morgen zařadily tuto performanci mezi deset nejlepších představení roku 2022. 

Kredity

Režie: Yves Degryse
Obsazení:  Friedrich Mohr, Martin Wuttke, Stefan Lennert, Werner Buchholz, Alisa Nadezhkina, Krijn Thijs, Chantal Pattyn, Symfonisch Orkest Opera Ballet Vlaanderen, Alejo Pérez, Yves Degryse, Caroline Große, Michael Becker, Claire Hoofwijk, Alejandro Urrutia, Marek Burák, Marvyn Pettina, Farnaz Emamverdi, team BERLIN: Jane Seynaeve, Eveline Martens, Jessica Ridderhof, Geert De Vleesschauwer, Sam Loncke, Manu Siebens, Kurt Lannoye, team Opera Ballet Vlaanderen: Jan Vandenhouwe, Lise Thomas, Eva Knapen, Christophe De Tremerie
Video a střih: Geert De Vleesschauwer, Fien Leysen, Yves Degryse
Úprava střihu: Maria Feenstra
Droneshoty: Yorick Leusink, Solon Lutz
Obrazové scény: Fien Leysen
Scénografie: Manu Siebens
Výprava: Manu Siebens, Ina Peeters, Rex Tee, Joris Festjens
Filmová scénografie: Jessica Ridderhof, Klaartje Vermeulen, Ruth Lodder, Ina Peeters
Hudební skladba & mix: Peter Van Laerhoven
Živá hudba: Rozanne Descheemaeker nebo Matea Majic nebo Diechje Minne
Filmová hudba: Peter Van Laerhoven, Tim Coenen, Symfonisch Orkest Opera Ballet Vlaanderen led by Alejo Pérez
Zvuková editace orchestru: Maarten Buyl
Zvuková design a mix: Arnold Bastiaanse
Nahrávka: Bas de Caluwé, Maarten Moesen, Bart Vandebril
Překlady a titulky: Dorien Beckers, Maria Feenstra, Annika Serong, Nadine Malfait, Isabelle Grynberg, Fien Leysen
Český překlad: AZ Translatiom
Technická koordinace: Manu Siebens, Geert De Vleesschauwer
Produkce: Jessica Ridderhof
Asistent produkce: Germany Daniela Schwabe, Gordon Schirmer
Výzkum: Wagner Clem Robyns, Piet De Volder, Annika Serong
Fotograf: Koen Broos, Gordon Schirmer
Business management: Kurt Lannoye (do r. 2021), Tine Verhaert (od r. 2022)
Koordinátor lokace: Jane Seynaeve
Distribuce: Eveline Martens
PR: Sam Loncke
Produkce: BERLIN