Výstava: Expanze ticha Olafa Hanela - GASK
Výstava Expanze ticha představí Olafa Hanela, který v naší galerii působil jako odborný náměstek v letech 1991–2009, jako tvůrce a kurátora v souvislostech totalitního útlaku a obnovené demokracie po roce 1989. Projekt se koná u příležitosti autorových nedožitých 80. narozenin.
Komorní výstava uspořádaná v GASK u příležitosti nedožitých 80. narozenin Olafa Hanela si nečiní nárok zmapovat celou šíři či komplexitu jeho životního díla. V užším výběru děl (kresby, grafiky, objekty) symbolicky ukazuje několik zásadních autorových tvůrčích východisek, která trvale podmiňovala jeho tvůrčí projev, ať na papíře, na plátně, v prostoru, nebo v živém pohybu akce či performance. Klíčové je zde Hanelovo vědomí o živelných jevech a procesech v přírodě (spojených především se zimou, sněhem a táním), o krajině jako o myšlenkovém médiu a o hvězdné obloze jako „mytické světelné mapě“ odnepaměti spojující pomíjivý život člověka s nedozírným měřítkem kosmu. Pro Hanela jako člověka narozeného ve znamení vodnáře a vnitřně spjatého s Vysočinou, tedy s krajem vizionářů, rebelů a samorostů, mohly tyto jeho reflexe mít přímo vrozený zdroj.
Hanelova „cesta kontemplace“ má dva póly, které jsou však neodmyslitelně spojené: na jedné straně vede ke geometrické transcendenci a k asketické řeči jemného rastru; na druhé straně vede k použití inkoustové bubliny jako prostředku k vytváření procesuálního, spontánního záznamu v obrazové ploše, kde dochází k tomu, co Hanel výstižně nazýval „senzitivní detonací“. V obou případech autor paradoxně obepíná skrytý prostor myšlení průhlednou vnější tkání. Ústředním motivem je zde Hanelův Nekonečný sloup, emblematická ironizace Brancusiho ikonického díla stejného jména, v níž poetický geometrický útvar složený z obyčejných kýblů (případně z náprstků) slouží jako totem pro vykořeněného poutníka globálního věku.