Patrik Kriššák - výstava v Galerii Sýpka

7.12.2022, 10:00 – 3.2.2023, 17:00

Výstava, jejíž hlavní téma je spojeno s životním prostředím pod hladinou mořských oceánů, nám ukazuje krásu, která mnohá staletí ochromuje lidské chápání barvy a tvarů, a v neposlední řadě i touhu lidské mysli o pochopení smyslu a významu těchto živoucích společenství ve vztahu ke globální funkci rovnováhy. 

Cena vstupenky: 50,- Kč

Zvrátit budoucnost. Jakkoli se tento termín může zdát žádaný, je těžké mu v jakémkoli směru vyhovět. Mnozí mohou vnímat název výstavy ve spojitosti s událostí na řece Bečvě, která prošla katastrofou neslučitelnou s biodiverzitou obsaženou v tomto křehkém environmentu. Jakým způsobem zvrátit něco, co ještě nenastalo? 
Termín, který v sobě spojuje minulost/současnost s budoucností, a to je právě to, o čem bychom měli nyní přemýšlet. Patrik Kriššák připravil výstavu stávající ze zhmotněné touhy zvrátit budoucnost prostřednictvím obrazů podmořských korálů.

Patrik Kriššák (* 1986) slovenský umělec generace Y narozený v tehdejším Československu. V roce 2011 ukončil studium na Ostravské Univerzitě v Ostravě v ateliéru Malba I. u prof. Daniela Balabána. Od roku 2011 žije a pracuje v Praze v České republice. V roce 2011 byl nominován na Rakousku cenu STRABAG Art Award a ve stejném roce následovaly nominace v České republice a to Start Point Prize 2011 a Cena kritiky za mladou malbu a její přesahy v roce 2012. V roce 2015 se účastnil na prestižní výstavě Zlínský salon mladých. Rezidenční pobyt absolvoval v hlavním městě kultury roku 2016 A.i.R. Wroclaw. Kriššákova tvorba má experimentální povahu, jeho technika se řadí mezi neštětcovou malbu a nerozvíjí tak jen modernistické tradice, které započaly v Americe 60 letech, ale rozvíjí také současné trendy, které jsou ovlivněny informační technikou a novými médii, snadno rozpoznatelný rukopis, který odkazuje na tzv . "Post digital age" ve smyslu zkušenosti s počítačem a jeho grafickými programy, dostupnými na každém mobilním zařízení. Základem malby je kontakt s materiálem. Na malbu mu postačují zavařovací lahvičky v nichž má namíchanou konzistenci barvy, ty pak převrací na plátno, kde tahem vzniká barevná stopa. Tato technika předznamenává minimalistickou povahu a zaměřuje se, u abstraktních kompozic na samotné gesto. V jeho tvorbě nalezneme různé žánry jako například portréty, abstraktní automatismus zaměřený na zkoumání barvy, anebo jednotlivé "zátiší" série Domestikace, v podobě zvířat, nebo rostlin v květináči odsouzených k lidské společnosti.