Emil Viklický & Noam Vazana - P&J Music

8.11.2022, 19:30 – 21:30

Emil Viklický naváže dialog s famózní izraelskou zpěvačkou a trombonistkou „Nani“ Naom Vazana.

Emil Viklický & Nani Naom Vazana (Česko / Izrael)
Emil Viklický - piano
Nani Naom Vazana - zpěv, trombon

Uhrančivá zpěvačka, multiinstrumentalistka, písničkářka a také herečka Nani zahájila svoji kariéru osobitou interpretací tradičních písní sefardských Židů. V současnosti se navíc posunula k autorské tvorbě. Do Prahy zavítá nesporně v období prvního vrcholu svojí umělecké dráhy. V historických prostorách Chodovské tvrze s ní 8. listopadu povede hudební dialog legendární jazzový, či spíše nadžánrový pianista Emil Viklický.

Ačkoliv dnes sídlí v Nizozemsku, rodištěm Noam Vazana (*9. 11. 1982), známější pod uměleckým jménem Nani, je Jeruzalém. Tam se také naučila od babičky nejen mizející řeč sefardských Židů ladino, ale také bohatý repertoár dávných středomořských lidových písní právě v tomto jazyce. Sama ho pak obohatila sběrem dalších pozapomenutých nápěvů na cestách třeba po Maroku, historické součásti zemí severoafrického Maghrebu. Právě na sefardském folklóru pak postavila dramaturgii svého albového debutu Andalusian Brew (2018).

Zpívání a hraní pouze tradičních písní, stejně jako jazzových standardů, ovšem tvůrčí osobnosti nestačilo, byť na ně Nani nezanevřela. Druhou desku Ke Haber (2021) už v naprosté většině založila na vlastních písních, ve kterých zúročila klasickou i jazzovou průpravu spolu se smyslem pro folklórní zpěvnost. Neopustila přitom jazyk ladino. Dokazuje, jak dobře se hodí i k vyjádření současných niterných pocitů písničkářky a problémů dnešního světa. Hudební rozhled si navíc rozšířila spoluprací s muzikanty například s Chile nebo Kanárských ostrovů.

Ale těm překvapením není konec. Na koncertech nedělá Nani nejmenší problém vystřihnout jako z partesu, naprosto důvěryhodně, třeba cover-verze písní samotné Niny Simone. Evergreen Feeling Good patří k jejím parádním číslům. A pokud se zrovna sama nedoprovází na klavír, s chutí v něm hrává i nápadité sólo na trombon. Lehce a radostně ovšem dokáže interpretovat i kvalitní pop, třeba písně Stingovy.

Navzdory pestrosti přitom Nani nikdy neztratí osobitost a různorodý repertoár v jejím podání drží pohromadě. Můžeme jen hádat, jakým programem nás v Praze spolu s Emilem Viklickým potěší. Jisté však je, že si Nani dokáže publikum podmanit. Což dokázala opakovaně na koncertech po celém světě, včetně prestižního hudebního veletrhu WOMEX. O jejím vystoupení v rámci Manchester Jazz Festival napsali: „Už jen samotný hlas Nani je fascinující. Průzračný a čirý, silný a precizní. Naplněný emocemi, rytmem tržišť, melodiemi radosti i zlomených srdcí, příběhy lidí, kteří museli opustit svoji zemi.“

Představovat Emila Viklického (*23. 11. 1948) by bylo jako nosit sovy do Athén, vždyť patří mezi nejvýznamnější osobnosti domácího jazzu, soudobé hudby a v minulosti i fusion. Připomeňme tedy jen poslední aktivity mezinárodně respektovaného, neúnavně tvůrčího hudebníka a skladatele. Namátkou pokračující kompoziční práci pro Wyntona Marsalise, která momentálně kulminuje melodramem Disturbing The Peace, objednaným pro koncertní řadu Jazz At Lincoln Center. Autorství filmové hudby. Případně výtečnou nahrávku Between Us (2020) s basklarinetistou Pavlem Hrubým a v Austrálii natočenou koncertní desku Wangaratta (2021) s Miroslavem Bukovským a Johnem Mackeyem.