Jan Galega Brönnimann - Moussa Cissokho - Omri Hason - P&J Music

14.10.2022, 19:30 – 21:30

JMO stírají hranice mezi hudbou Evropy, Afriky a Blízkého východu

Jan Galega Brönnimann - Moussa Cissokho - Omri Hason - P&J Music
  • Adresa:
    Ledvinova 86/9
    Praha 4 149 00

JMO: Jan Galega Brönnimann /Moussa Cissokho / Omri Hason (Švýcarsko/Senegal/izrael)

Jan Galega Brönnimann - kontraaltový clarinet, bassový clarinet, saxofon / Prince Moussa Cissokho – kora, zpěv, mluvící buben / Omri Hason – perkuse, hang, kalimba

Švýcarský basklarinetista a saxofonista Jan Galega Brönnimann, senegalský zpěvák a hráč na západoafrickou „harfu“ koru Moussa Cissokho a izraelský perkusista Omri Hason vytvářejí nadžánrovou fúzi, plnou podmanivých melodií a svůdných rytmů, provázanou jazzovou komunikací. Most mezi hudbou tří kontinentů i mezi dávnými tradicemi a současností vznikne 14. října 2022 v historických prostorách pražské Chodovské tvrze.

 

V autorských písních JMO nechybí ani chytlavost, ani originalita. Nevšední zvuk je dán jak různobarevnými inspiracemi z různých míst planety, tak nezvyklým obsazením, sofistikovaným aranžmá a improvizační fantazií virtuózních muzikantů. Druhé album tria z roku 2020 nemohlo dostat výstižnější název než Tandoula Tala. Tedy „Žádné hranice“, přeloženo ze západoafrického jazyka mandinka.

O svébytnosti tvorby JMO už se ostatně mohlo přesvědčit i zdejší publikum. Třeba díky nadšeně přijatým vystoupením na trutnovském festivalu Jazzinec či královéhradeckém Jazz Goes To Town v roce 2015 (ještě pod názvem tria African Project), nebo o dva roky později v pražském Jazz Docku.

Frontmanem tria, prvním mezi rovnými, je zpěvák a písničkář Prince Moussa Cissokho. Narodil se roku 1983 v Dakaru jako potomek významného rodu griotů - vážených západoafrických pěvců a svého druhu kronikářů. Jeho otcem a prvním učitelem je Bacary Cissokho, který už od dětství bral Moussu na koncerty, slavnosti a obřady napříč Západní Afrikou, aby mladičký muzikant tříbil svůj talent. A dědečkem nikdo menší než legendární „Král kory“ Soundioulou Cissokho. Vedle zpěvu a kory Moussa s chutí hraje také na tzv. „mluvící buben“, talking drum, umožňující nejen rytmickou, ale i melodickou hru, kdy se tóny modulují napětím blány bubínku.

V rodném Senegalu byl Moussa šest let členem ansámblu prestižního Ballet National du Senegal. Na deskách debutoval titulem Goudi (Noc) v roce 2013. Po přestěhování do Evropy (nejprve do Rakouska, poté do Švýcarska) se brzy etabloval na tamní scéně. Například se zpěvačkou a multiinstrumentalistkou Veronikou Stalder (Serj Tankian, Kenny Wollesen) a její kapelou Veronika’s Ndiigo natočil alba Feel It All (2014) a Fly (2017). Má na kontě také další sólový titul Xol & Xel (Srdce a mysl, 2018). Dokonalé spoluhráče našel ovšem právě v triu JMO, jehož prvotinou se stala nahrávka Al nge taa (2016, Hněme sebou) a se kterým procestoval doslova půlku světa, včetně koncertů v Japonsku.

Švýcarský basklarinetista, hráč na kontraaltový klarinet a saxofonista Jan Galega Brönnimann má překvapivě také osobní vazby na Afriku. Narodil se shodou okolností roku 1969 v Kamerunu. Zde koření jeho slabost pro africkou hudbu a schopnost interpretovat ji s hlubokým vhledem. Už před založením JMO spolupracoval například s hráčem na balafon Alym Keïtou z Pobřeží slonoviny. I s ním ostatně vystoupil v Česku. Zároveň má za sebou hraní s řadou předních osobností evropského jazzu jako Nils Petter Molvaer, Eivind Aarset nebo Pierre Favre. Vedl vlastní kapelu Brink Man Ship, taktéž známou i našemu publiku, propojující jazz s elektronickou hudbou. V JMO se Jan stará o basové linky, hypnotické, minimalistické sekvence tónů i invenční sólové vstupy.

Perkusista Omri Hason se narodil v Izraeli roku 1962. Jako desetiletý začal hrát na běžnou bicí soupravu, pak ovšem propadl kouzlu etnických perkusivních nástrojů jako zarb či darbuka. Nakonec se stal žákem věhlasného íránského mistra Djamchida Chemiraniho. Od roku 1986 působí Omri ve Švýcarsku, kde platí jak za uznávaného hráče jazzové a world music scény (Modus Quartet, Kedem Ensemble či projekt Kadim, se kterými nahrál řadu alb), tak pedagoga. Vydal sólové album Cycles (2002). Vedle tradičních etnických perkusí si oblíbil i moderní kovový perkusivní nástroj hang, umožňující melodickou hru.