Rozhovor s Gerhardem Oppitzem při příležitosti jeho debutu na festivalu Lípa Musica

10. říjen 2014, 9:42
Rozhovor s Gerhardem Oppitzem při příležitosti jeho debutu na festivalu Lípa Musica

Gerhard Oppitz je jedním z předních světových klavíristů. Na festivalu Lípa Musica se Oppitz představí hned dvakrát – v sólovém programu 23. října v Teplicích s díly Schuberta a Brahmse a na závěrečném koncertu Novém Boru 25. října v roli interpreta Císařského klavírního koncertu Ludwiga van Beethovena.

Jste častým hostem českých hudebních festivalu, objevujete se v koncertních řadách předních tuzemských orchestrů. Vracíte se do České republiky rád? Jaký je Váš vztah k Čechám a českému publiku?

Moje rodiště je vzdálené pouhých pět kilometrů od hranice mezi Českem a Bavorskem, a tak jsem svých prvních deset let života strávil v bezprostřední blízkosti se sousední zemí. V té době byly bohužel přeshraniční styky minimální, byla to doba „železných opon“. Čechy pro mě tedy v době mého dětství zůstaly dalekosáhle neznámým a tajemným fenoménem. Když při tom pomyslím, jak tyto temné roky zatěžovaly vztahy mezi Čechy a Němci, jsem velmi šťastný a rád, že od svých 35 let mohu být znovu zván na koncerty do Čech. Považuji to za výsadu a současně mě to i velice těší, protože od počátku pociťuji, jak hluboko je hudba zakořeněná v srdcích Čechů. Vždy mám dojem, že moji posluchači nosí zanícení pro umění v sobě a mám radost, jak jsou vždy ochotni moje vystoupení velmi pozorně sledovat.

Když člověk poslouchá Vaše nahrávky, uchvátí jej přesná artikulace a transparentní zvuk. Jemná pedalizace (dnes tak vzácná…) je pro Vás patrně velice důležitá. Co považujete obecně za nejdůležitější aspekty z hlediska techniky?

Ano, pedalizace hraje významnou roli v utváření zvuku. Pedál je do jisté míry „duší klavíru“, což už vyjádřil nejeden proslulý klavírní umělec. Důležité je, aby měl člověk dopředu poměrně jasnou představu, jak by skladba měla znít. Na základě současného působení toho, co dělají prsty na klaviatuře a toho, co podnikají nohy s pedály, může umělec dosáhnout magicky rozdílného zvukového působení a především může evokovat až orchestrální zvukové barvy. Já sám často myslím na symfonické textury, když hraji.

Na závěr od hudby přejděme k Vaší další velké lásce – létání…

Svůj první letecký trénink jsem absolvoval až ve vysokém věku kolem čtyřiceti let – většina pilotů začíná naproti tomu ve dvaceti letech. Od začátku jsem byl nadšený a během třech let jsem zvládl absolvovat kompletní výuku pro profesionální piloty. Se svoji licencí smím v podstatě létat na jakémkoli typu dopravního letadla, nicméně věnovat se práci linkového dopravního pilota opravdu nebylo mým cílem. Rád létám s malými jety pro 8 – 10 osob, se kterými mohu létat stejnou rychlostí a ve stejných výškách, jako se létá s velkými boeingy a airbusy. Především létám rád na své koncerty po Evropě. Rád bych měl vlastní letadlo, ale modely, se kterými jsem zvyklý létat, stojí třetinu toho, co Boeing 737 či Airbus 320, což jsou pro privátní osoby zcela nedosažitelné dimenze. Když takové letadlo potřebuji, mohu si jej pronajmout, což je pro mě velmi elegantní řešení. V cockpitu letadla se cítím podobně dobře jako u klavíru na koncertním pódiu, ale myslím, že moderní letadlo je mnohem snazší řídit, než zahrát Beethovenovu sonátu na kladívkový klavír…

Oppitzovo novoborské vystoupení je již zcela vyprodáno, stále je však možné setkat se s touto ikonou klavíru na jeho recitálu v Teplicích ve čtvrtek 23. října. Zde klavírista zahraje čtyři Improptu a Fantazii Poutník Franze Schuberta a Variaci a fugu B dur na Händelovo téma z pera Johannese Brahmse. Do Teplic navíc festival vypravuje i autobus, který posluchače přiveze z České Lípy a Nového Boru.

Vstupenky jsou v prodeji v Domě kultury v Teplicích a předprodejní síti Ticketportal. Cena vstupenky je 250 Kč. Pro abonenty Severočeské filharmonie Teplice a lázeňské hosty je cena 150 Kč. Pro studenty a seniory poskytujeme slevu 15 %, pro děti do 15 let a držitele průkazu ZTP a ZTP/P 50 %. Pro studenty teplické konzervatoře je vstup zdarma.