Ondřej David: "Představení Kitchen Drama mísí humor, trapnost, magii a především nadsázku"

6. leden 2015, 9:19
Ondřej David: "Představení Kitchen Drama mísí humor, trapnost, magii a především nadsázku"

Přinášíme Vám krátký rozhovor s autorem scénáře a režisérem představení Ondřejem Davidem.

Ondřej David: "Představení Kitchen Drama mísí humor, trapnost, magii a především nadsázku"

Experimentální prostor NoD uvede jako první hru v novém roce reprízu brutální grotesky režiséra a scénáristy Ondřeje Davida Kitchen Drama - Apokalypsa v kuchyni. Scénicky výrazně stylizovaná makabrózní fraška zobrazuje, čím se staneme, když propadneme kuchařským show. Kitchen Drama je následkem společnosti, která vyplnila svou podstatu jídlem - to, co se dříve považovalo za zcela zřejmé a tudíž nestálo ani za řeč, se náhle stává dramatem antického rozměru. Hlavní role Anorektičky, Nenasytné ženy, Masožravce, Jemného muže a Kuchaře ztvárňují známé herecké tváře Ivana Uhlířová, Irena Kristeková, Richard Fiala, Michal Kern a Dan Dittrich.

ŠEST OTÁZEK PRO ONDŘEJE DAVIDA

- Proč jste se rozhodl pro téma kuchařských show?

Chuť scénicky zpracovat konzumaci a prezentaci jídla jsem v hlavě nosil několik let. Netušil jsem, jak monstrózních rozměrů mezitím tematika gastronomie nabude. Současný Čech tak může být charakterizován jako Homo Gastronomicus - a to mi přijde nebezpečné a tudíž hodné frašky.

- Vysvětlíte nám prosím, co znamená akční lyrika? 

V rámci Kitchen Drama je akční lyrika jedním z formálních prostředků zpracování gastronomické tematiky. Jejím základním východiskem je hledání souvislosti mezi fyzickým a hlasovým projevem člověka. Pevně věřím, že každé slovo, každý zvuk, má svůj korelát v gestu. Toto gesto je skryto uvnitř těla a performer, nebo herec, ho musí z těla vydobýt podobně, jako horník rube rudnou žílu. Účelem akční lyriky je osvobodit slova od jejich čistě komunikativní funkce a ukázat, jaký má náš jazyk charakter, co se v něm skrývá. Mnohem důležitější než jaký má slovo význam se proto stává, jak slovo zní, jak slovo chutná a jaký pohyb jeho vyslovení v těle spouští. Text v akční lyrice vzniká spíše na základě zvukomalebné libosti či nelibosti než na základě myšlenky.

- V čem je akční lyrika specifická pro herce, co přináší divákům a co znamená pro Vás jako režiséra?

Herec se musí při akční lyrice soustředit na svoje tělo, neboť ono je nositelem informace o mis-en-scéne. Herec se musí přestat chovat jako hlavonožec, k čemuž je na většině divadelních škol zhusta veden. Musí v sobě najít odvahu a sílu odprostit se od formalismu a naplno skočit do prázdna. Neboť jeho let do neznáma, to je to, co diváka zajímá nejvíce. Divákům akční lyrika přináší vskutku zvláštní prožitek, v němž se mísí humor, trapnost, magie a především nadsázka. Diváci vzniklý přetlak většinou ventilují hurónským smíchem.

- V Kitchen Drama vystupuje celkem pět postav, které jsou určitými archetypy. Bylo lehké vybrat právě těchto pět, nebo jste se musel rozhodovat mezi větším množstvím?

Kuchař, byť je na scéně přítomen nejméně často, je hlavní postava. Nicméně funguje jako spouštěč, jako za plentou stále přítomný deus ex machina. Z toho důvodu zůstává na scéně, i když není účasten dramatické situace. On je nositelem hlavní myšlenky Kitchen Drama - že totiž není zcela bezpečné, pokud poskytneme neomezený mediální prostor lidem, kteří jsou pouze vyučeni a trpí jistou formou frustrace vůči těm vzdělanějším. Popularita s sebou přináší moc a ta je jako droga, kterou uřídí jen vyvolení.

Každá z dalších postav - Masožravec, Jemný muž, Nenasytná žena a Anorektička - reprezentují určitý psychologický typ. Nejde jenom o jejich vztah k jídlu - Nenasytná žena by se ráda konečně nasytila a Anorektička by ráda svou účastí na kuchařských kurzech překonala nechuť k jídlu - jde především o jejich vnitřní svět. Každá z postav se upíná k jídlu, protože jí v životě chybí smysl, něco k čemu by měla směřovat. Život je jedinečný a každý si recept musí vytvořit sám. Vzhledem k tomu, že to je namáhavá záležitost, ocení postavy někoho, kdo recepty nabízí jako na běžícím páse - totiž kuchaře.

- Jak dlouho jste představení připravovali? Co bylo při přípravách Kitchen Drama nejtěžší?

Text jsem psal měsíc, zkoušeli jsme přerušovaně šest týdnů. Nejtěžší pro mě bylo najít zpětně smysl v tom, co jsem napsal. Ale to je asi problém každého režiséra, který si sám píše hry. Pro herce myslím bylo nejtěžší vybalancovat stylizované herectví s tím zdánlivě civilním.

- Kdo by si hru neměl nechat ujít?

Kitchen Drama je pro veškerou divadelní obec, pro kuchaře, pro gurmánskou komunitu, a zvláště pro ty, kdo rádi propadají kuchařským show. Je to pobyt v kuchyni z trochu jiného úhlu. Tak pravil kuchař.

Představení Kitchen Drama mohou diváci spatřit 13. ledna ve 20:00 v Experimentálním prostoru NoD. Lístky lze zakoupit online prostřednictvím sítě GoOut nebo v předprodeji v Experimentálním prostoru NoD, každý všední den od 16:00 do 20:00.

Vstupenky zde

Další informace tady