Země mrtvých

1. prosinec 2005, 0:00
Zakladatel žánru zombie hororu, George A. Romero, který před 35 lety přišel s filmem Noc oživlých mrtvol, dnes přináší do kin Zemi mrtvých, která podprahově kritizuje poměry dnešní doby. Naráží na fakt, že lidé odmítají připustit, že se terorismus může dotknout i jich. K pořádnému zombie filmu je potřeba: napětí, strach, pocit beznaděje, noc, dav zombií, mnoho střelných i jiných zbraní, náboje, lidskou hrozbu v podobě mocných lidí, kteří myslí jen na své dobro a samozřejmě na druhé straně lidská přání, sny, špetku humoru a v neposlední řadě i přátelství. To všechno v Zemi mrtvých najdete. Děj nás přináší do reality, kde na naší planetě vládnou oživlé mrtvoly a poslední lidské civilizace přežívají za ploty nabitými elektrickým proudem, které je brání před krvelačnými zombiemi, jinak nazývanými „smraďoši“. Ven mezi zombie jezdí jednou za čas pro zásoby tým ozbrojených lidí, kteří prošli speciálním výcvikem. Rabují opuštěné obchody a přitom odstřelují zombie, kterým nejdříve odlákají pozornost nebeskými kytkami – tak říkají ohňostroji. Riley (Simon Baker) touží s touto nebezpečnou prací skončit a najít na Zemi místo, kam se zombie nedostaly a jeho kolega Cholo (John Leguizamo) chce získat „podlézáním“ zámožnému panu Kaufmanovi (Dennis Hopper!) dobré postavení a byt v luxusním mrakodrapu Fiddler´s Green, kde bydlí jen ti nejmocnější. Někteří lidé si na zombiích dokonce založili výdělečnou činnost v podobě zábavních atrakcí. Chtěli byste se nechat vyfotit u zombií nebo si vsadit na jednoho z nich v souboji o potravu? I to je možné, protože lidé, když mají možnost, vydělávají na čemkoliv. Zvrat ve filmu přišel, když jeden ze smraďochů začal myslet! Stal se vůdcem zombií a vedl je k útočišti lidí. Navíc Cholo zjistil, že mu pan Kaufman nehodlá splnit jeho sny, a tak mu ukradl jeho antizombijský obrněný autíčko Smrti smrt. Tím vážně ohrozil život všech lidí v komunitě. Zombie se blíží k lidem a Smrti smrt i tým žoldáků tam nejsou, aby jim pomohli... Tvůrci se tedy mohli zmínit, jak je možné, že se jeden ze zombií změnil a začal přemýšlet. Pravidlem přeci je, že si zombíci pochutnají na mozku své oběti a tak jim přeci mozek chybí. Odhad rozpočtu filmu se odhaduje na částku okolo 18 milionů dolarů (což při současných rozpočtech není mnoho) a na davu zombií se vyřádili maskéři i tvůrci speciálních efektů. Následující text pouze pro otrlé: Zvlášť nečekaně nechutná byla scéna, kdy jedna chodící mrtvola ve vysokém stupni rozkladu přejela nehty po opancéřované Smrti smrti a úplně celé nehty se jí odtrhly od prstů. Pokud ale někomu nevadí střílení, tak ho můžu ujistit, že moc nechutných scén tam není, ale když už, tak pořádné. Je to film převážně pro silné žaludky a příznivce hororů typu Úsvit mrtvých a 28 dní poté. Ivana Vaňkátová