Vějíř lady Windermerové

1. srpen 2006, 0:00
Režisér Mike Barker obohatil naše kina snímkem Vějíř lady Windermerové. Jedná se o klasickou adaptaci romantické komedie Oscara Wilda. V hlavních rolích se můžeme těšit na Helen Hunt (Po čem touží ženy, Trosečník), Scarlett Johansson (Ztraceno v překladu, Ostrov) nebo na Toma Wilkinsona (Věčný svit neposkvrněné mysli, Zamilovaný Shakespeare). premiéru 3.8. Paní Erlynne (Helen Hunt) nepaří u newyorských dam zrovna k těm oblíbeným. Zato u vlivných mužů si na nedostatek přízně nemůže stěžovat. Žije výhradně z jejich peněz a darů, které dostane. Nijak se tím ale netají a hrdě se dívá do očí manželkám svých milenců. Ani ony si to však nenechají líbit a zablokují účty svých manželů. Paní Erlynne se rozhodne opustit město, kde už jí čekají jen dluhy a odlétá na italskou riviéru, která je oblíbeným místem americké smetánky. V romantickém přímořském městečku se naše hrdinka zorientuje velice rychle. Netrvá to dlouho a začne ji navštěvovat čerstvě ženatý Robert Windemere (Mark Umbers). Co je však mnohem podstatnější, platí za ni nájem pronajatého domu. Není však nic, co by mohlo uniknout očím lady Plymdale (Diana Hardcastle), která je jakousi první dámou postarší generace vyšší společnosti. Rychle se tak po městečku rozšíří zprávy o pochybné pověsti nové obyvatelky a řada pomluv, jež se dostanou i k mladé Meg Windermere (Scarlet Johansson), která je pod tlakem pomluv donucena začít bojovat o svého manžela. Do popředí událostí se dostane také Lord Augustus, mezi přáteli zvaný Tuppy (Tom Wilkinson). Je to postarší a velmi bohatý muž, o kterého se začne zajímat paní Erlynne. Původní hra se odehrává prakticky jen ve dvou londýnských salonech. Pro filmové zpracování se však scénárista a producent Howard Himelstein rozhodl přenést děj na italskou riviéru 30. let. Nalezl vhodné exteriéry, kde použil spoustu reálií, což dodalo filmu přirozenost. Městečko vytváří nádhernou atmosféru a slouží jako dokonalá kulisa pro konverzační komedii, založenou na vynikajicím anglickém humoru charakteristickém právě pro Osrara Wilda. V neposlední řadě se na náladě podepsalo i svícení a práce s obrazem, který je laděn do pastelových barev s teplým tónem. Herecké obsazení je vskutku hvězdné. Kromě významných ocenění mají herci také divadelní zkušenosti, které se v této adaptaci určitě hodily. Je to milý romantický film ve kterém nenarazíte na žádné efekty nebo dech beroucí scény. Příběh je však i přesto napínavý a spletitý. Hraje si se silou pomluv, které dokáží ovlivnit názory mnoha lidí a konec konců i samotného diváka. Jsme také svědky proměny mladé a naivní dívky ve zralou ženu. Charaktery postav jsou různorodé a každý si z nich vybere svého favorita. Např. Tuppy je galantní Lord, který si nepřipouští k tělu žádné pomluvy a je schopný zamilovat se do ženy, kterou ostatní odsuzují. Dokonce je ochotný žít s tím, že pro ženy může být atraktivní jen díky svým penězům. Zkažená morálka ve vyšších vrstvách je stále aktuální téma. Děj samozřejmě pranýřuje především ty pokrytecké jedince, kteří odsuzují jednání lidí, které jim samotým není cízí. Vějíř lady Windermerové určitě stojí za shlédnutí. Zárukou kvality samotného příběhu je už samotný fakt, že jde o jedno z vrcholných děl Oscara Wilda. Dalším trumfem jsou samotní herci a v neposlední řadě tvůrci, kteří s tímto filmem sklidili první úspěchy u našich diváků už na letošním 41. Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech. Film má premiéru 3.8. Daniel