Scary Movie 4

15. květen 2006, 0:00
Do kin přichází další díl z řady parodií, Scary Movie 4, který si opět bere za cíl vyzkoušet vaše bránice. Stejně jako tomu bylo už ve třetím pokračování, film je dílem týmu David Zucker, Craig Mazin a Jim Abrahams. I tentokrát čerpají z komerčních trháků, které šly poměrně nedávno v kinech. Jistým posunem je, že nejde jen o horory, ale některé vtipné komentáře či narážky míří také do sféry politiky a naprosto dokonale zde parodují i talk show, konkrétně v Americe oblíbenou Oprah. Na co se tedy můžeme těšit? Dějovou linii a stavbu příběhu si film vypůjčil z Války světů. I zde je ústřední postavou rozvedený otec, který hlídá svého syna s dcerou. Hloupého a neohrabaného Toma Ryana si zahrál Craig Bierko, kterého můžeme mimo jiné znát i z filmu Těžká váha, kde si zahrál boxera Toma Baera. Je také úspěšným divadelním hercem a hostoval i v oblíbených seriálech jako Sex ve městě nebo Ally McBealová. Už z předchozích dílů Scary Movie jsme si zvykly na kamarádky Cindy Campbell (Anna Faris) a Brendu (Regina Hall). Jejich postavy jsou dle očekávání i ve čtvrté řadě. Cindy se ve své touze pomáhat starým a nemohoucím lidem dostane do strašidelného domu, kde se má starat o stařičkou paní. Setká se tak i s Tomem Ryanem, který bydlí ve vedlejším domě. Hned při prvním setkání se do sebe zamilují. Love story naivní blondýnky Cindy a tupého hezouna Toma však přeruší útok mimozemských civilizací. Zprvu se na rušné ulici objeví obří iPod, který lidem zdánlivě přinese zábavu. Pak se ale změní v ničivého robota (tripod) a začne na lidi útočit. Aby toho nebylo málo, musí Cindy rozluštit záhadu mrtvého dítěte, které je nuceno bloudit světem, dokud jeho duše nenajde klid. Napoví Cindy jak toho docílit a ona se pak spolu s Brendou vydává zachránit nejen mrtvého hocha, ale i dosud žijící lidstvo. Řadu vtipných momentů vyvolá samotný fakt, že naivní a nevinná Cindy je pravým opakem sexuchtivé a rázné Brendy, jejíž svérázný postoj k životu vede k řadě komplikací obou hrdinek. Pátrání dovede Cindy s Brendou i do záhadné vesnice, která žije v izolaci od okolního světa. Bystrý divák od prvního momentu pochopí, že jde o parodii na další komerční hit - Vesnice. Je to má nejoblíbenější část, protože tvůrci Scary Movie 4 dokázali toto prostředí vystihnout mnohem lépe než se povedlo nebo spíše nepovedlo filmařům podepsaným pod „seriózním“ zpracováním. Také herecké výkony jsou zde pozoruhodné. Slepou dívku Holly si zde zahrála Carmen Electra. Vesnického idiota přesvědčivě ztvárnil Chris Elliott a vůdce komunity Henryho Bill Pulman, kterého můžeme znát z hororu Nenávist, jenž je zde také parodován. K dalším trhákům, které sloužily jako předloha filmu Scary movie 4, patří Hra o život, Million Dollar Baby nebo Zkrocená hora. V menších rolích, které film zpestřují, můžeme vidět například Leslieho Nielsena (president USA) nebo Shaquilla O´Neala (Shaq). Parodované scény jsou zvládnuty vskutku bravurně. Mají stejnou atmosféru jako jejich vzory a navíc jsou doplněny ve velké míře o skutečně vtipné a trefné okamžiky. Mnohdy jde ale o opravdu drsný humor, místy až nechutný. Jsou to ale přesně ty prvky, které do bláznivé parodie patří. Režisér David Zucker se zapsal do podvědomí divácké veřejnosti filmem Připoutejte se, prosím! z roku 1980, na kterém se podílel také jeho bratr Jerry Zucker a dlouholetý přítel Jim Abrahams. Sám pak natočil sérii parodií Bláznivých střel. Je tedy zcela právem považován za jednoho z nejlepších komediálních režisérů. Také ve filmu Scary movie 4 se objevují scény, kdy se vtipné situace odehrávají ve druhém plánu obrazu, což je osvědčený prvek, který skutečně funguje. Využívá i tradičních gagů používaných již v groteskách a především pak konfrontace s filmy, které už známe. Je nutné ale podotknout, že se budete bavit i v případě, že jste o parodovaných filmech jen slyšely. Na druhou stranu pak ale neoceníte dobře odvedenou práci tvůrců, kteří se pečlivě věnovali rozborům a studiím „vzorových“ filmů. Jestliže se tedy chcete nenáročně bavit a spíše si v kině odpočinout, pak je to film, který vám mohu doporučit. Film má premiéru 1.6.2006 Daniel