Samaritánka

21. červenec 2006, 0:00
Silný příběh, působivé výtvarno a podmanivá hudba jsou pro korejského režiséra Kim Ki-duka typické. Český divák se mohl s jeho tvorbu seznámit např. přes filmy Ostrov, Adresát neznámý, Drsňák…. Samaritánka potvrzuje Kim Ki-dukovy kvality a jeho styl, ale už je přeci jen trochu civilnější a stravitelnější i pro ty, které jeho předešlé filmy až příliš šokovaly. I zde se však věnuje problematice prostituce, skrze kterou otevírá duše a myšlení lidí. Film má silný křesťanský podtext, takže na někoho může působit skoro jako kázání. Divák má ale dostatek prostoru na to, aby vše sledoval svýma očima a mohl si udělat vlastní názor. Příběh je rozdělen do tří částí, z nichž ta první, nazvaná Vasumitra, se věnuje především dvěma školačkám střední školy v Soulu. Jae-young a Yeo-jin jsou veliké kamarádky, které mají společný sen. Chtějí se podívat do Evropy, ale potřebují si vydělat peníze na letenky. Jae-young dělá prostitutku a její kamarádka ji shání klienty, protože ona sama má k této práci odpor. Naproti tomu Jae-young to bere jako zábavu, kterou jí zpestřují útěky před policisty. Dokonce si našla vzor v jedné indické prostitce (Vasumitra), která svými službami obracela své zákazníky na buddhismus. Sama si tak začne říkat a svoje počínání využívá k tomu, aby se něco dozvěděla o mužích, s kterými má sex. Jejich plány se však zhroutí smrtelným zraněním Jae-young. Yeo-jin se náhle musí vyrovnat se smrtí své nejlepší kamarádky a zároveň s její minulostí. Ve snaze vykoupit se z jejich počínání se rozhodne nabídnout své tělo všem zákazníkům a postupně jim vrátit peníze, které si u nich vydělali. Druhá část se jmenuje Samaritánka a sleduje Yeo-jin spolu s jejím otcem Young-gi. Ten do děje výrazně vstoupí v momentě, kdy se náhodou dozví o prostituci své dcery. Vše je navíc komplikované tím, že je policejním komisařem. Pod tlakem tohoto zdrcujícího zjištění se dostává na cestu pomsty. Na jedné straně tak můžeme sledovat mladou dívku, která se prostitucí vyrovnává s hříchy a bere to jako záslužný a očisťující čin. Na straně druhé sledujeme prostituci očima otce dívky. Je to pohled na trestuhodný čin a snad tu nejodpornější záležitost, které je člověk schopný. Třetí část se jmenuje Sonáta. Děj se zde zklidňuje a vyjadřuje určité smíření otce a dcery. Zavede nás na venkov, kde se Young-gi snaží splnit všechny otcovské povinnosti dříve, než přijme následky svých činů. Kim-Ki-duk sem zařadil i jednu snovou scénu, která měla být podle původních představ skutečným závěrem. Máte možnost tak zhodnotit jeho volbu a za sebe musím podotknout, že konečná verze je skutečně povedená a jsem rád, že k ní došlo. V posledních 5 letech zažívá korejský film obrovský vzestup a uznání v zahraničí. Nechybí snad na žádném prestižním filmovém festivalu a odnáší si také ocenění. Jde především o autorské snímky a právě Kim-Ki-duk je jeden z hlavních představitelů této vlny. Ve filmu Samaritánka je Kim-Ki-duk uveden jako režisér, scénárista, výtvarník, producent a střihač. Tento snímek se umístil na druhém místě v oboru režie na 54. ročníku Berlinale. Jak už jsme u tohoto režiséra zvyklí, i v tomto filmu hraje silnou stránku výtvarné pojetí, které plně využívá barev a nálad počasí a přírody. Obraz zpříjemňují především barvy podzimu, ale také zajímavé zákoutí Soulu. Vytváří si tak jakýsi svůj svět, který odpovídá jeho záměrům a podporuje děj a pocity, které chce u diváka navodit. Vše je pak doplněno hudbou, která je svou poetickou rovinou v příjemném kontrastu s obrazem. Veškeré poselství, které je ve filmu obsaženo je velmi nejednoznačné a závěrem by se dalo konstatovat, že tohle je prostě život, který jen těžko můžeme změnit. Je na každém z nás, jak s ním naložíme a jaký pohled si na věci kolem sebe uděláme. Nic není černobílé. Samaritánku mohu jednoznačně doporučit, protože přináší prvky, které v americké i evropské tvorbě chybí. Výrazně odráží kulturu dálného východu a mentalitu tamních lidí. Zároveň se zde nepoužívají žádné digitální efekty a snímek tak působí naprosto přirozeně. V neposlední řadě je to fascinující příběh, který se neomezuje na rozdělování na kladné a záporné postavy. Film má premiéru 17.8. Daniel