Mrtvá nevěsta Tima Burtona

5. leden 2006, 0:00
Jen velmi těžko budeme mezi kinofily hledat takového, který až dosud nenarazil na tvorbu amerického tvůrce Tima Burtona. Jeho neobvykle široký záběr sahá od romantického Střihorukého Edwarda, přes komiksového Batmana, až po animovanou Noční můru před vánoci. Burtonův charakteristický styl pravidelně bourající zavedená tabu je očekávaným zpestřením běžné filmové produkce. Loutková Mrtvá nevěsta je stylem nepochybně nejpodobnější starší Noční můře před vánoci. Atmosférou a především také specifickým barevným pojetím nám však připomene i další autorovy snímky. Burtonovské vidění světa se nezapře. Snímek je Burtonovým vysněným projektem. Cesta vedoucí k finální realizaci trvala s přestávkami dlouhých dvanáct let. Základní dějová linie vychází ze staré rusko-židovské lidové pohádky. Je jednoduchá a přehledná, místy malinko hororová i romantická. Mladý, lehce zamlklý a silně nesmělý, Victor Van Dort (Johnny Depp) se má v zájmu rodiny oženit s půvabnou Victorií Everglot (Emily Watson). Vyšší zájmy jsou tentokrát šťastně ve shodě s právě se rodící láskou. Aby ale nebylo štěstí přespříliš, nezvládá Victor předsvatební vypětí na oficiální generálce obřadu. Po vyčerpávajícím zážitku odchází rozladěn odstraňovat své nedostatky do lesa. Zatímco si nacvičuje manželský slib, náhodně učiní nabídku k sňatku tak trochu “jiné” nevěstě. Hodně jiné. Pohledné - tedy alespoň podle toho, co z ní zůstalo - mrtvole jménem Emily (Helena Bonham Carter). Emily dlouho čekala na svou pravou lásku. A nyní ji má! Víceméně. Čeká nás cesta do rozveseleného světa mrtvých. Kontrast s nudou a usedlostí světa živých je očividný. Zdá se, že skutečný život začíná až po životě – nebo chcete-li, po smrti. Victor se ale příliš nebaví. Dvě ženy, prekérní to situace. Komu nakonec věnuje své srdce? Technicky je Mrtvá nevěsta novátorský snímek. Využívá sice klasické techniky loutkové stop-motion animace, ale narozdíl od svých předchůdců snímá scénu digitálně (Canon 1Ds). Jednotlivé snímky byly následně ihned digitálně doupraveny a spojeny (Apple Final Cut). Tento přístup umožnil autorům zrychlení výrobního procesu a tím i minimalizaci animačních chyb. Výsledek je tak dokonalým vizuálním zážitkem, že jen stěží uvěříme, že se skutečně jedná o klasickou loutkovou animaci. Příjemným atmosférickým prvkem je nasvětlení jednotlivých scén. Zatímco ponuré kulisy světa živých jsou smutně šedivé a bez barevného nádechu, mrvé město hýří barvami. Zelené a modré světlo přináší radost a paradoxně i život. Velkou pochvalu zaslouží vyvedení jednotlivých loutek. Každá svým vlastním způsobem karikuje povahu zobrazené postavy – pobaví nás namyšlený sluha, dobrácký kočí, nebo prehistoricky zpátečnický kněz. Vlastní kapitolu zasluhuje rovněž hudební doprovod. Ten má na svědomí Burtonův dvorní autor Danny Elfman. Muzikálové vsuvky jsou vkusné a přesně padnoucí. Autor s jejich pomocí neváhá odvyprávět důležité součásti děje, aniž by se obával o ztrátu plynulosti. Mrtvá nevěsta Tima Burtona je romantická hororová pohádka se šťastným koncem. Je plná nenuceného černého humoru a především velké porce lásky. Pokud hledáte zajímavý a zároveň hodně originální snímek, určitě na ni do kina zajděte. Nudit se nebudete – vy, ani vaše děti. Film má premiéru 24.11.2005 Monika