Dějiny násilí

24. listopad 2005, 0:00
Nic není takové, jak se na první pohled zdá. Stejná situace viděná z různých úhlů může mít různá vysvětlení. Stejně jako lidské chováni v neočekávaných situacích. Film Dějiny násilí vychází ze dvou stupňů představ. Na jedné straně máme konkrétní hlavní postavu, která má doslova dějiny násilí v sobě. Při bližším pohledu ale film ukazuje ideu násilí, která tady je a vždy byla. Takové násilí, které je ošklivou a hrubou součástí dnešního života a modelu společnosti. Film je obojím. Osobním a základním pojednáním o krveprolití. Režisér David Cronenberg (The Fly, The Dead zone) s chladnokrevností a precizností zobrazuje idylický příběh dvou lidí, kteří poklidně žijí v malém městečku, a násilí je jednoduše to, co je potkalo. Náš člověk je Tom Stall (Viggo Mortensen-Pán prstenů, Dokonalá vražda, Indiánský posel), majitel bistra v malém městečku Millbrook. Tom je milující a vášnivý manžel Edie (Maria Bello-Sin City – město hříchu, Divoké kočky) a oddaný otec svých dětí - dospívajícího Jacka (Ashton Holmes) a malého děvčátka Sarah (Heidi Gates). Jejich život v malém městě je idylický a dokonalý. Příkladem klidu je scéna, kdy má malá Sarah noční můru a celá rodina se sejde v jejím pokoji, aby ji utěšila. Dny plynou pokojně a ze všeho cítíme velkou harmonii. Jedné noci se všechno změní. Dva kriminálníci vejdou do Tomova bistra po zavírací době. Tyto dva muže potkáváme již v úvodní scéně filmu, kde spáchají brutální vraždu v motelu. Cítíme, že nemají v úmyslu jen vyloupit Tomovo bistro. Tom intuitivně ví, co se chystá. Heroicky zlikviduje oba darebáky a zachrání tak sebe i ostatní přítomné. Ze dne na den se stává místním hrdinou. Bistro, dosud řídce navštěvované, je brzy přeplněné zákazníky. Skromný, ušlechtilý a tichý muž Tom jen neochotně mluví o události – vždyť zabil dva lidi – a neochotně přijímá pozornost směrovanou na svou osobu. Jednoho dne vstoupí do bistra tři zvláštní muži. Mají jižanský přízvuk a nosí uhlazené obleky. Tomovi říkají Joey. Tom se jim snaží vysvětlit, že není ten, o kom mluví. Klidně a s určitou dávkou trpělivosti jim naznačuje, že si ho určitě s někým spletli. Mluvčí skupiny, kterého hraje Ed Harris (Apollo 13, Truman show, Hodiny), se Toma ptá, jak je možné, že je tak dobrý v zabíjení lidí? Tato otázka neznepokojí pouze Toma. Tato otázka však není pro nás, diváky, úplně přesně položená. Když Tom zlikviduje dva zabijáky, není rozhodující, jakým způsobem se naučil tak dobře prát. Proč reagoval tak rychle, či střílel s takovou přesností. Akceptujeme to, protože ve filmech hlavní postavy konají nestandardně a nerealisticky, aby se staly hrdiny. Lidé, kteří až dosud nedrželi zbraň, mají přesnou mušku, nejsou rváči a přesto jsou v příhodné situaci odborníky na bojové umění. Tak to ve filmech chodí. To co nás zajímá především je ale příčina, která přinutí člověka jednat jiným, než běžným způsobem. Ed Harris uvažuje dál a žádá, abychom stále více přemýšleli nad tím, co vidíme. Jak se mohl někdo tak obyčejný stát tak násilným? Jsme natolik zvyklí na násilí ve filmu, že se už ani neptáme proč? Čím více se Tom snaží žít mírumilovným běžným životem, tím větší zmatek se kolem něj utváří. To je také důvodem, proč je Tom tak nervózní v situaci, kdy se jeho syn Jack dostane do rvačky ve škole. Své vůbec první rvačky. Ví, že už jen lehce pootevřené dveře násilí se jen s obtížemi zavírají... Dějiny násilí jsou zajímavým snímkem, který diváka přinutí přemýšlet nad svými činy v krajních situacích. Nabízí nám řadu brutálních scén, ale i několik sexuálních záběrů. Film je svým způsobem vícerozměrný a každý si v něm najde to své. Můžete rozebírat dané situace, analyzovat, nebo vás zaujmou akční scény. Můžete se nechat unášet romantickými chvilkami hlavních protagonistů, nebo si užívat skvělé herecké obsazení. Film má premiéru 03.11.2005 Monika