Anděl Páně

2. únor 2006, 0:00
Je Štědrý den a my jsme v nebi. Mezi obláčky potkáváme svatou rodinku. Panenka Marie v podání Kláry Issové peče cukroví, archanděl Gabriel (Gábina Osvaldová) diriguje nebeský sbor andílků. Kolem běží Ježíšek. Všichni mají co na práci - Ježíšek má dnes narozeniny! Jen jeden anděl se ne a ne zapojit. Pořád se plete pod nohy a všechno kazí. Je to prostě takový roztomile popletený a hlavně pořádně nešikovný andílek. Říkají mu Petronel (Ivan Trojan). Petronel má špatnou pověst. Všichni v nebi se mu bojí svěřit zodpovědnější práci. A to by trápilo každého. Potřebnou kapku důvěry mu nakonec daruje sám Pán Bůh (Jiří Bartoška). Úřad u nebeské brány, výborná to příležitost. Petronel je přesvědčen, že to musí zvládnout. Vždyť přece nemůže být takové metlo, jak si o něm všichni myslí, ne? Bude se snažit! V zápalu práce a velké zodpovědnosti pošle do pekla dokonce i abatyši, vzornou matku a spravedlivého drába. A jak skvěle se cítí! Ale co čert nechtěl, Petronel se v euforii zaplete s rohatým Uriášem (Jiří Dvořák). To už je i na dobrotivého Pána Boha příliš. Mastit karty a kašlat na práci? Petronel musí být potrestán. A tvrdě. Pořádek být musí a v nebi obzvláště. Petronel v doprovodu čerta Uriáše musí strávit jeden den na zemi hledáním hříšníka, kterého se podaří obrátit na správnou stranu. V opačném případě skončí jako padlý anděl v pekle. Tečka. Zdánlivě snadný úkol, ale zdání může klamat-často. Na zemi Petronel poznává skutečnou tvář světa i svého průvodce. Zato rohatý Uriáš se jeho naivitou náramně baví. Petronel postupně potkává spousty hříšníků a nejraději by je ihned napravil všechny. Ale jelikož my už víme, jaký je to popleta, nic nedopadne tak, jak by mělo. Petronel způsobí jen další zmatky a problémy – sobě i dobrým lidem. A čas rychle utíká. Pochopí nakonec Petronel skutečnou podstatu svého úkolu? Najde skutečného hříšníka? Anděl Páně byl původně určen pro televizní promítání na Štědrý den. Tvůrcům se však zalíbil natolik, že se rozhodli uvést ho na plátna kin. Televizní původ se tak nakonec stal vlastně jediným negativem filmu. Lacinější přístup k filmovým trikům, jednoduché kulisy a minimální výprava jsou v dnešní záplavě drahých snímků na velkém platně nepřehlédnutelné. Přinutíte-li se však tuto maličkost ignorovat, film si vás svým osobitým kouzlem a kvalitou v jiných oblastech jistě získá. Režisér Jiří Strach je již nějaký čas příznivcem hudby Miloše Boka. Proto jeho rozhodnutí, kdo se ujme vytvoření hudebního doprovodu, není překvapením. Hudební skladatel a dirigent je znám svou koncepcí monumentálních filmových děl. Hudba je to určitě nádherná, ale podle mého názoru se pro pohádku až tak nehodí. Je příliš orchestrální. Dokáži si více představit jiný, skromnější styl, více ladící s pohádkovým příběhem o chamtivosti, víře a lásce. Scénář Lucie Konášové je příjemně plynoucí. Skvělými a vtipnými hláškami, stejně jako i svým osobitým podáním, jej navíc oživuje Ivan Trojan. Anděl Páně je postaven na inteligentním humoru, který pravděpodobně pobaví více dospělé publikum než děti. Herecké duo anděla Trojana a čerta Uriáše je fantastické. V neposlední řadě si pochvalu jistě zasluhuje i režijní vedení Jiřího Stracha. Je to už hodně dlouho, co se u nás objevila tak kvalitně zvládnutá pohádka. Mohu ji proto odpustit i zmiňované chybičky. Rozhodně doporučuji, stojí za vidění. Film má premiéru 03.11.2005 Monika