John. Paul. George. Ringo. Do kin míří Perný den

4. březen 2015, 15:46
John. Paul. George. Ringo. Do kin míří Perný den

Zasáhli životy miliardy fanoušků, stali se vzory v hudbě, oblékání, účesech i názorech – The Beatles. Jeden den slavné kapely v době „beatlemánie“ v podání režiséra se smyslem pro ujetý humor Richarda Lestera. Do kin míří Perný den, další snímek z divácky oblíbeného Projektu 100.

Režisér Richard Lester vytvořil ojedinělý mix hraného filmu a dokumentu sršící vtipem a hudební energií a vycházející z principů grotesky či crazy komedie. Neskonale moderní rytmus snímku udávají hity nejslavnější hudební skupiny všech dob – A Hard Day’s Night, All My Loving či Can’t Buy Me Love, a další. Do českých kin film opět uvádí Asociace českých filmových klubů (AČFK) distribuční premiérou 12. března ve 20 hodin v Městské knihovně v Praze. Poslední tóny slavných hitů ovšem v premiérový večer nezazní spolu se závěrečnými titulky, ale mnohem později. Po premiéře se o správnou atmosféru postará kapela The Beatles Revival (Mrtvej Brouk).

Perný den zobrazuje jeden den v životě kapely, pro kterou je díky slávě i přesun na nádraží bojovým úkolem, protože lačnost fanynek nezná mezí. Tato sehraná čtveřice míří z Liverpoolu do Londýna na večerní koncert v televizi a po cestě zažívá groteskní situace, přičemž každý ze členů kapely si musí vyřešit svoje vlastní problémy. Scénář filmu napsal Alun Owen, kterého si vybrali sami The Beatles. Owen trávil se skupinou velké množství času a dokázal napsat přesné a realistické dialogy přesně sedící ke členům skupiny. Alun Owen tak zpracovává fenomén tzv. beatlemánie
a prezentuje skupinu jako oběť své vlastní slávy a neúprosných manažerů. Ve filmu se tak objevuje celá řada ztřeštěných sekvencí na téma nekonečné slávy The Beatles. Sám Paul McCartney jednou popsal život kapely: „Náš život, to je vlak a hotelový pokoj a auto a hotelový pokoj a hotelový pokoj a hotelový pokoj.“

Filmoví kritici byli v době vzniku k Pernému dni skeptičtí a připravení napsat spíše negativní recenze, nicméně snímek se v tomto ohledu stal překvapením a kritiky si svou originalitou získal, o čemž vypovídají mnohá pozitivní hodnocení. Kritici z Village Voice označili Perný den za „Občana Kanea mezi muzikály“, Roger Ebert jej označil za „jeden z milníků historie filmu“, New York Times ocenil snímek jako „vychytralou satiru na Beatlemánii a Beatles jako takové“. Snímek byl v šedesátých letech uveden také do českých kin, přičemž i zde se setkal s obrovským ohlasem. Nyní mají mnozí diváci šanci vidět film znovu a to v maximální kvalitě, kterou nabízí restaurovaná digitální kopie v rozlišení 4k.

Lester nebyl objevitelem různorodých formálních prostředků využitých v Perném dni, ale podařilo se mu je sestavit do systému tak přesvědčivého, že nakonec ovlivnil celou řadu dalších filmů a televizních pořadů. Dnes nám v televizi přijde samozřejmé, když sledujeme rychlé střihy, ruční kamery, rozhovory za běhu nebo za chůze, dialogy rychle vstřižené do jiných dialogů, hudební podkres k dokumentárnímu obrazu – celá řada těchto prvků je ve skutečnosti pravým uměleckým dědictvím Lesterova Perného dne. I proto stojí snímek za zhlédnutí v kině. Od 1. 9. proběhne kolekce filmů Projektu 100 formou přehlídek ve vybraných filmových klubech včetně školních projekcí.

Oficiální stránky Asociace českých filmových klubů: www.acfk.cz