Jeden svět uvede šestici filmů z dok.incubatoru včetně zahajovacího snímku

5. březen 2019, 11:28
Jeden svět uvede šestici filmů z dok.incubatoru včetně zahajovacího snímku

Plíživá radikalizace, euthanasie nebo stáří a samota – nejen tato témata si pro své dokumenty zvolili čeští a zahraniční režiséři, kteří své snímky v nadcházejících dnech osobně představí na festivalu filmů o lidských právech Jeden svět.

Tři české a tři zahraniční snímky, jejichž společným jmenovatelem jsou nejen ve společnosti silně rezonující témata, ale také to, že prošly prestižním českým filmařským workshopem dok.incubator. „Těší nás, že po festivalech Sundance a Berlinale, uvidí filmy, které prochází naším workshopem, i čeští diváci. Festival Jeden svět je unikátní v tom, že skrze filmové plátno poukazuje na problémy, se kterými se dnešní svět potýká a my jsme rádi, že můžeme být jeho součástí,“ říká zakladatelka a ředitelka dok.incubatoru Andrea Prenghyová.

Ve středu 6. března otevře Jeden svět dokument Bohové z Molenbeeku (Gods of Molenbeek). Film finské režisérky Reety Huhtanen o kamarádech z nechvalně proslulé bruselské čtvrti se dok.incubatoru zúčastnil v loňském roce a v současnosti už má na svém kontě například Cenu kritiků i Cenu diváků z helsinského festivalu DocPoint. Gruzínský dokument Než se otec vrátí (Before Father Gets Back) se zaměřuje na plíživou radikalizaci společnosti. Čím dál více Gruzínců se v posledních letech hlásí k fundamentalistické formě islámu a odchází bojovat do Sýrie. Režisérka Mari Gulbiani situaci sleduje očima dvou mladých dospívajících dívek, jež čekají na své otce, kteří jako mnoho dalších mladých mužů odešli, a nikdo neví, zda se ještě vrátí. Téma stáří a osamění si pro svůj dokument Dobré sousedky (Good Neighbours) zvolila holandská režisérka Stella Van Voorst van Beest. Její citlivě natočený snímek sleduje dvě nejlepší přítelkyně, které si vytyčily nelehký cíl. V reakci na nález mrtvé ženy, kterou deset let nikdo nepostrádal, vyrazily do boje proti samotě seniorů.

Český dokument Dobrá smrt režiséra Tomáše Kroupy se zaměřil na nelehkou problematiku euthanasie. Sleduje Janette, která trpí nevyléčitelnou nemocí. Ví, že nad smrtí nezvítězí, chtěla by však mít kontrolu nad jejím načasováním a průběhem. Proto se připravuje na asistovanou sebevraždu ve Švýcarsku. Formálně netradiční dokumentární film Central Bus Station v režii Tomáše Elšíka představuje hlavní telavivské autobusové nádraží, které patří mezi největší na světě. Vizuálně a střihově nápaditý snímek zachycuje uzavřený svět fungující podle vlastních pravidel. V dokumentu Začít znovu vypráví režisérka Eva Tomanová příběh profesionálního sňatkového podvodníka a jeho poslední oběti, která s ním i po odhalení pravdy pokračuje ve vztahu a čeká na něj, až se vrátí z vězení. Psychologický portrét nerovné lásky sleduje proměnu jejich vztahu orámovanou vězeňskými mřížemi, porodem i nákazou virem HIV. Všechny tři snímky jsou zařazeny do České soutěže.