Upozornění

V souvislosti s postpandemickou situací a řadě zrušených akcí si raději ověřujte konání akcí u jejich pořdatelů. Bohužel stále nemůžeme ručit za správnost termínů uvedených na kdykde.cz. Děkujeme za pochopení.

Jak zvládat stress během Covid-19

15. červen 2020, 0:35
Jak zvládat stress během Covid-19

V rámci snahy o snížení počtu nakažených nemocí COVID-19 státy zavádí různá opatření pro omezení pohybu. A mnoho z nás kvůli tomu musí dělat velké změny v každodenním stereotypu.

Nová realita práce z domova, dočasné nezaměstnanosti, domácí výuky dětí, nedostatku fyzického kontaktu s ostatními členy rodiny, přáteli a kolegy – chvíli trvá, než si na to všechno zvykneme. Přizpůsobení se takovým životním změnám, zvládnutí strachu z nakažení se virem a obavy o naše blízké, kteří jsou ohrožení, jsou výzvou pro nás všechny. A obzvlášť těžké to může být pro lidi s psychickými problémy.

Naštěstí ale existuje mnoho věcí, které můžeme dělat pro ochranu svého duševního zdraví a pomoc ostatním, kteří možná potřebují o něco více péče a podpory.

Tady jsou tipy a rady uváděné Světovou zdravotnickou organizací:

  • Buďte informováni. Naslouchejte radám a doporučením celostátních i místních úřadů. Sledujte důvěryhodné zprávy, třeba lokální či státní televizi a rádio. Zůstaňte v obraze s nejnovějšími zprávami od @WHO na sociálních sítích.
  • Mějte pravidelný režim. Udržujte si svůj denní režim, pokud je to aspoň trochu možné, nebo si vytvořte nový.
  • Vstávejte a choďte spát každý den v podobný čas.
  • Nezanedbávejte osobní hygienu.
  • Jezte zdravě a v daný čas.
  • Pravidelně cvičte.
  • Vyhraďte si čas na práci a čas na odpočinek.
  • Najděte si chvíli na činnosti, které děláte rádi.
  • Omezte sledování zpráv. Pokuste se méně číst, poslouchat a sledovat zprávy, které vás znervózňují a stresují.
  • Sociální kontakt je důležitý. Pokud máte omezený pohyb, udržujte pravidelný kontakt s blízkými lidmi aspoň přes telefon nebo internet.
  • Užívání alkoholu a drog. Pijte méně alkoholu nebo jej nepijte vůbec. Vyhněte se užívání alkoholu a drog jako způsobu pro řešení strachu, úzkosti, nudy a sociální izolace. Pokud je pro vás příliš těžké nebrat drogy, zvažte užívání doplňků, jako je třeba CBD, které pomáhají při léčbě zneužívání návykových látek. Měli byste jej ale získávat jen od licencovaných společností, jako je například Cibdol.
  • Čas u obrazovky. Dávejte si pozor na to, kolik času denně strávíte před obrazovkou. Nezapomínejte si od sledování obrazovky dělat pravidelné přestávky.
  • Počítačové hry. Ačkoli jsou počítačové hry příjemnou odpočinkovou aktivitou, při dlouhém pobytu doma může být lákavé jimi trávit příliš mnoho času. Nezapomeňte ve svém denním rozvrhu udržovat rovnováhu mezi online a offline aktivitami.
  • Sociální sítě. Používejte sociální sítě k šíření pozitivních a nadějných příběhů. Opravujte nepravdivé či zavádějící informace, kdykoli na ně narazíte.
  • Pomáhejte ostatním. Pokud můžete, nabídněte pomoc lidem ve svém okolí, kteří by ji mohli potřebovat. Třeba navrhněte, že jim zajdete nakoupit.
  • Podporujte zdravotníky. Využívejte příležitosti, ať už online nebo ve své komunitě, k poděkování zdravotníkům a všem těm, kdo pracují a pomáhají v reakci na COVID-19.