Dětský program „Zažij zázrak!“ zapojí školáky do expozice Pražského Quadriennale (6. - 16. 6. 2019)

28. březen 2019, 14:17
Dětský program „Zažij zázrak!“ zapojí školáky do expozice Pražského Quadriennale (6. - 16. 6. 2019)

Největší světová divadelní výstava Pražské Quadriennale 2019, která se koná od 6. do 16. června 2019 na pražském Výstavišti, nabídne speciální program pro děti, studenty škol i celé rodiny.

Program připravuje platforma Máš umělecké střevo? (MUS) ve spolupráci s několika českými umělci i se samotnými žáky základních a středních škol. Hlavní expozice nazvaná „Zažij zázrak!“ oživí jeden z Křižíkových pavilonů. Na programu jsou dopolední i odpolední workshopy, dílna se slavnou britskou ilustrátorkou Olivií Lomenech Gill, známou svými ilustracemi pro J. K. Rowlingovou, nebo také kurz filmové animace s Aeroškolou. Celou výstavou povede speciální dětská trasa a děti budou moci hlasovat pro nejlepší z vystavených instalací, která obdrží Cenu dětského návštěvníka. Školní třídy a volnočasové organizace mají možnost se aktivně zapojit do programu PQ na www.pqskolam.cz.

Dětský program na PQ 2019:  Zažij zázrak!

Hlavním cílem dětské sekce Pražského Quadriennale je přiblížit dětem a mládeži svět současného divadla. PQ dětem tak otevírá prostor pro rozvoj vlastní kreativity a poskytuje příležitost nahlédnout do světa scénografů a divadelních architektů z celého světa. Děti mají už nyní možnost se zapojit a spolupodílet na tvorbě jádra výstavy, a to prostřednictvím své školy, mateřských center či uměleckých kroužků. Hlavní část interaktivního programu „Zažij zázrak!“, který pro PQ připravuje platforma Máš umělecké střevo?, tvoří prostor šesti boxů vzájemně propojených tunely. V jedné z hal obklopujících Křižíkovu fontánu tak vznikne labyrint s několika "zázračnými" zastávkami. Jejich podobu mají na starosti Markéta Hlinovská, která se nejčastěji inspiruje světem zvířat, multimediální umělkyně Tereza Damcová, která propojuje zvukové a výtvarné instalace, a výtvarník Kakalík, autor komiksů a humorných animovaných filmů. Další boxy vyplní stavebnice Lego nebo Česká televize, která zavede návštěvníky do virtuálního studia. V doprovodném programu nebude chybět workshop se slavnou britskou ilustrátorkou Olivií Lomenech Gill, známou svými ilustracemi pro J. K. Rowlingovou, nebo kurz filmové animace s Aeroškolou.

Školáci a studenti v roli scénografů

Pražské Quadriennale opět připravilo program pro děti a mládež, do kterého se mohou aktivně zapojit také školy. Od ledna do března probíhá soutěž pro studenty základních a středních škol nazvaná „Vytvoř zázrak ve 27 000 cm3!“ V krychli o velikosti 30x30x30 centimetrů si mohou žáci vytvořit vlastní model světa, vymyslet něco „zázračného“, co by bylo možné v tomto objektu ve větším měřítku zažít. Všechny vytvořené modely budou vystaveny v rámci PQ v červnu 2019 na pražském Výstavišti. Nejzajímavější projekt, který vybere mezinárodní porota tvořená scénografy, výtvarníky a pedagogy, bude realizován jako skutečná scéna a přístupný po celou dobu trvání PQ! Přihlášené a dodané projekty budou vystaveny a prezentovány v rámci doprovodného programu PQ.  Kompletní průvodce projektem a inspirační materiál pro pedagogy a děti je dostupný na www.pqskolam.cz. Registrace škol do výstavní sekce probíhají do 30. března 2019.

To nejlepší ze scénografie pohledem dětských návštěvníků

V rámci prohlídky jednotlivých expozic Pražského Quadriennale se děti budou moci vžít do role divadelních kritiků a hlasovat pro nejlepší z vystavených instalací, která nakonec obdrží Cenu dětského návštěvníka. Každý den bude také probíhat program pro školní nebo organizované skupiny, a to především v dopoledních hodinách; na vyžádání je ovšem možné naplánovat i odpolední aktivity. Vybírat lze ze tří programů – pro nejmenší děti (mateřské školy, I. stupeň ZŠ), základní školy (II. stupeň ZŠ) a střední školy, a to ve variantách: 90, 120 a 180 minut. Maximální kapacita je 25 žáků. Nutná je předchozí rezervace na www.pqskolam.cz.

O MUS:

Máš umělecké střevo? (MUS) je mezinárodní platforma zaměřená na současné výtvarné umění a způsoby jeho výuky na základních a středních školách. Zaměřuje se na realizaci stálých programů a tvorbu koncepcí doprovodných programů pro galerie, různé typy kulturních institucí nebo jednorázové projekty. Studentům a pedagogům středních škol platforma zprostředkovává také konzultace s odborníky či přizvanými umělci.

Platforma je v dlouhodobém dialogu se studenty, pedagogy, umělci a zástupci středoevropských galerijních institucí. V roce 2009 jsme iniciovali vznik přehlídky studentských projektů, které vycházejí z témat současného výtvarného umění a společnosti.

Projekt vznikl v České republice a postupně se rozšířil do dalších zemí. Myšlenku na propojení galerijních a vzdělávacích institucí reprezentuje dlouhodobá spolupráce s největšími institucemi ve středoevropském regionu. Jsou mezi nimi Národní galerie v Praze, Moravská galerie v Brně, Centrum současného umění DOX, Galerie Rudolfinum, Slovenská národná galéria v Bratislavě, Ludwig Múzeum v Budapešti a Státní umělecké sbírky v Drážďanech.